Buletin

UMW TOYOTA SOKONG USAHA KEMENTERIAN PENGANGKUTAN DALAM ISU BEG UDARA TAKATA

UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) pengedar Toyota dan Lexus di Malaysia mengumumkan sokongannya hari ini terhadap kesungguhan kerajaan dalam mengendalikan isu penggantian Takata Airbag.

Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan, YB Anthony Loke, telah mengarahkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) supaya tidak membenarkan pembaharuan cukai jalan jika kenderaan tersebut modul yang beg udara yang terjejas.

BACA: TAK GANTI AIRBAG, TAK BOLEH RENEW ROADTAX

Penggantian modul inflator sistem airbag Takata SRS adalah perlu kerana degradasi dalam modul yang boleh menyebabkan beg udara pecah dan membahayakan pengguna. Ini boleh mengakibatkan kepingan logam tajam disembur ke arah pemandu dan / atau penumpang hadapan, menyebabkan kecederaan serius atau kematian.

Kecacatan rekaan beg udara ini menjejaskan berjuta-juta kenderaan di seluruh dunia yang dibuat sejak 15 tahun yang lalu oleh pengeluar kenderaan yang berbeza.

“Sejak tahun 2013, Toyota Motor Corporation telah secara aktif menangani isu ini. Kenderaan yang terjejas telah dikenal pasti dan pengedar di seluruh dunia telah dimaklumkan untuk memulakan Kempen Perkhidmatan Khas. Semasa kempen ini, modul inflator udara telah diganti tanpa dikenakan sebarang bayaran kepada pemiliknya,” jelas Encik Akio Takeyama, Timbalan Pengerusi UMW Toyota Motor.

UMWT telah melaporkan kadar penyelesaian yang tinggi sebanyak 91% untuk kenderaan Lexus yang berusia di bawah 3 tahun dan 53% untuk kenderaan Toyota yang berumur bawah 6 tahun untuk penggantian modul inflator.

UMWT menggesa pemilik kenderaan Toyota dan Lexus yang lebih lama untuk datang menggantikan modul inflator dengan kadar segera cepat.

Model kenderaan untuk Toyota yang terjejas terdiri darip keluaran tahun 2001-2014 sementara kenderaan Lexus pula ialah dari keluaran 2007-2016 .

BACA: HONDA MALAYSIA SAHKAH KEMATIAN AKIBAT BEG UDARA TAKATA

UMWT seterusnya memberi jaminan kepada pelanggan bahawa usaha telah dibuat untuk meminta pemilik membawa kenderaan mereka ke pusat khidmat yang diberi kuasa untuk penggantian percuma modul dan surat pemberitahuan telah dihantar kepada pemilik berdasarkan butir-butir hubungan mereka dalam pangkalan datanya.

“Keselamatan adalah keutamaan kami dan kami berusaha untuk menghubungi pemilik melalui pelbagai cara. Kami berterima kasih kepada Menteri Pengangkutan atas keprihatinannya dan akan menyokong sepenuhnya inisiatif ini, “kata Encik Ravindran K., Presiden UMW Toyota Motor.

Toyota juga telah mencipta pemeriksa VIN (Nombor Pengenalpastian Kenderaan) di laman web toyota.com.my untuk membolehkan pemilik Toyota menyemak sama ada kenderaan mereka terlibat dalam sebarang kempen perkhidmatan khas termasuk penggantian modul inflator air Takata.

Pelanggan terjejas perlu memberikan butiran mereka untuk membolehkan wakil Toyota menghubungi mereka bagi penggantian modul inflator yang terjejas. Selain pemeriksa dalam talian, pemilik Toyota juga boleh menghubungi Kempen Perkhidmatan Khas di talian 1800-8-TOYOTA (869682).

Google ads
Back to top button