Buletin

MAS BOLEH DISELAMATKAN TANPA PENGLIBATAN “TANGAN AJAIB”

Malaysia Airlines Berhad boleh dipulihkan dengan syarat mereka perlu lakukannya tanpa penglibatan “Little Napoleons” yang bertanggungjawab membuat keputusan di belakang tabir.

Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Malaysia (Nufam) berkata hari ini, menggesa pembersihan “dari bahagian atas”.

Kesatuan itu juga menolak cadangan bahawa syarikat penerbangan tambang murah AirAsia untuk mengambil alih MAS. Nufam berkata AirAsia akan “tenggelam” dengan cepat jika ia mengambilalih syarikat penerbangan nasional itu.

Dalam satu kenyataan, Nufam berkata kerajaan mesti mengetahui siapa “Napoleon Kecil” ini dan juga memastikan siapa yang berada di belakang kegagalan Malaysia Airlines.

“Sekiranya kerajaan ingin menyuntik lebih banyak wang untuk menyelamatkan Malaysia Airlines, kami mencadangkan bahawa “bersihkan di bahagian atas” terlebih dahulu . Kami harap kerajaan tidak akan membuat kesilapan yang sama pada tahun 2015 apabila 6,000 kakitangan ditamatkan tanpa apa-apa. “

Masa depan Malaysia Airlines timbul selepas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata baru-baru ini bahawa Malaysia sanggup menjual syarikat penerbangan kebangsaan jika ada tawaran yang baik.

Walau bagaimanapun, ramai yang membantah penutupan syarikat penerbangan itu. Antara yang menentangnya ialah bekas perdana menteri Najib Razak dan ketua eksekutif Malaysia Airlines Kapten Izham Ismail.

Wartawan veteran, A Kadir Jasin mencadangkan supaya Kumpulan AirAsia menyelamatkan Malaysia Airlines dari “mati” kerana kumpulan itu mempunyai pengalaman penerbangan jarak jauh menerusi AirAsia X Bhd.

Kadir berkata AirAsia telah “berkahwin” dengan Malaysia Airlines sebelum ini, dalam perjanjian pertukaran saham jangka pendek pada 2011 yang gagal lapan bulan kemudian. Beliau berkata perjanjian swap saham itu tidak difikirkan dengan baik dan menghadapi banyak rintangan daripada orang ramai. Keadaan kini berubah, katanya.

Nufam berkata AirAsia adalah bagus dalam menyediakan perkhidmatan penerbangan murah di mana penumpang membayar untuk setiap kemudahan yang mereka mau. Manakala perkhidmatan Malaysia Airlines pula menawarkan perkhidmatan penuh dengan harga tiket meliputi semua yang diperlukan pada setiap penerbangan.

“Anda tidak boleh membandingkan durian dengan manggis; ia sama sekali tidak sama. “

Nufam tidak bersetuju bahawa AirAsia adalah pihak terbaik untuk menyelamatkan Malaysia Airlines. “AirAsia akan tenggelam lebih cepat daripada Malaysia Airlines kerana ia tidak akan menikmati pelan penyelamatan dari kerajaan.

AirAsia terbaik di dunia pada kelasnya, bersaing dengan syarikat penerbangan tambang murah, kata Nufam. “Malaysia Airlines harus bersaing dengan Singapore Airlines, Cathay Pacific, Thai Airways atau mungkin Emirates, bukan dengan AirAsia atau syarikat penerbangan murah.”

Bagaimanapun, Ketua Eksekutif AirAsia Tony Fernandes boleh memainkan peranan sebagai penasihat untuk membantu menyelamatkan Malaysia Airlines, kata kesatuan itu.

Nufam berkata jika kerajaan mahu menyelamatkan syarikat penerbangan itu, ia mesti mula mendengar pendapat akar umbi dan mereka yang tahu tentang syarikat tersebut.

Masalahnya ialah kerajaan seolah-olah menunjukkan mereka “tidak mempunyai petunjuk bagaimana untuk mengoperasikan syarikat penerbangan nasional”.

Nufam mengingatkan kerajaan bahawa kesatuan itu memberi amaran awal kepada kerajaan dan Khazanah Nasional berhubung Rancangan Pemulihan Malaysia (MRP) 12 perkara lima tahun.

Nufam berharap syarikat itu akan menghentikan perbelanjaannya, seperti membeli lebih banyak kapal terbang buat masa sekarang.

Google ads
Back to top button