ASTON MARTIN TERUS BERGELUT, TANGGUNG RUGI RM8.1 JUTA SETIAP HARI
Aston Martin kini berdepan cabaran besar dalam usaha untuk memulihkan kedudukan kewangannya. Pada minggu lalu, pengeluar kereta mewah British ini melaporkan kerugian sebanyak £10.3 juta (RM62.6 juta) sebelum cukai bagi suku ketiga tahun ini.
Walaupun keputusan ini lebih baik daripada jangkaan, kerugian berterusan telah menyebabkan syarikat itu membakar modal sebanyak $509 juta (RM2.4 bilion) sejak awal tahun ini – atau lebih daripada $1.8 juta (RM8.1 juta) setiap hari.
Keputusan kewangan ini hadir selepas Aston Martin mengeluarkan ramalan jualan yang dikemas kini pada September lalu, memberi amaran mengenai pengurangan keuntungan tahunan dan pengurangan pengeluaran sekitar 1,000 unit disebabkan gangguan bekalan serta penurunan permintaan di China.
Sepanjang sembilan bulan pertama tahun ini, Aston Martin mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak £228 juta (RM1.4 bilion).
Data penghantaran yang diumumkan pada 30 September menunjukkan penurunan jualan sebanyak 17 peratus, iaitu dari 4,398 unit kepada 3,639 unit dalam tempoh sama pada tahun lalu.
Lebih membimbangkan lagi, jualan model DBX, iaitu SUV yang menjadi taruhan Aston Martin, jatuh merudum sebanyak 52 peratus dan kini hanya merangkumi 30 peratus daripada keseluruhan jualan syarikat.
Pada masa yang sama tahun lalu, DBX menyumbang lebih daripada separuh daripada jumlah jualan Aston Martin, menurut laporan daripada The Times.
Namun begitu, tidak semua berita adalah negatif. Jualan kereta sport Aston Martin seperti Vantage dan DB12 meningkat sebanyak 16 peratus berbanding tahun lalu, dibantu oleh peningkatan pengeluaran model Vantage.
Angka jualan dijangka meningkat lebih tinggi apabila penghantaran model Vanquish bermula pada hujung tahun ini dan memasuki tahun 2025.
Selain itu, segmen “Specials” Aston Martin, yang meliputi model eksklusif seperti Valour dan Valkyrie, mencatatkan peningkatan jualan sebanyak 132 peratus, atau 90 unit.
Keputusan kewangan yang terkini menunjukkan bahawa Aston Martin mungkin tidak akan mencapai sasaran aliran tunai seimbang menjelang akhir tahun.
Malah, syarikat itu terpaksa menambah jumlah hutangnya, dengan jumlah pinjaman bersih meningkat hampir 50 peratus kepada £1.21 bilion (RM7.35 bilion).
Menurut The Times, ini adalah kira-kira 40 peratus lebih tinggi daripada nilai keseluruhan syarikat itu sendiri.
Walaupun angka-angka ini mungkin kelihatan membimbangkan, Ketua Pegawai Eksekutif Aston Martin, Adrian Hallmark, masih yakin dengan masa depan syarikat.
Dalam satu kenyataan, beliau berkata, “Peningkatan prestasi kewangan dan operasi pada suku ketiga 2024 menunjukkan keberkesanan strategi kami. Kami berada di landasan yang betul untuk memenuhi panduan tahun penuh 2024.”
Aston Martin kini bergantung kepada segmen kereta sport dan model eksklusifnya untuk mengimbangi kelembapan dalam jualan DBX dan cabaran dalam pasaran China.
Walaupun laluan pemulihan masih panjang dan berliku, optimisme Hallmark mungkin mencerminkan keazaman Aston Martin untuk bangkit semula serta terus bersaing dalam pasaran automotif mewah global.
- BACA: PEMANDU EV TIDAK AKAN KEMBALI GUNA PETROL – GEELY
- BACA: ENJIN TAK POWER? MUNGKIN 8 SENSOR NI YANG ROSAK
- BACA: MERCEDES-BENZ MALAYSIA LANCAR DUA MODEL SUV SIRI GLE SERTA DUA VARIAN GLC COUPE – HARGA BERMULA RM425K
- BACA: SHELL MALAYSIA PERKENALKAN PROGRAM KESETIAAN BAHARU – LEBIH BANYAK GANJARAN, PENJIMATAN LEBIH BESAR!