Buletin

TOYOTA KATA EV BUKAN PENYELAMAT BUMI!  

Pengerusi Toyota, Akio Toyoda, tidak segan untuk menyuarakan pandangannya walaupun bertentangan arus.

Bagi beliau, peralihan mendadak kepada kenderaan elektrik (EV) bukanlah jalan terbaik. Toyoda percaya, terlalu bergantung kepada EV semata-mata boleh mengancam jutaan pekerjaan dalam rantaian bekalan automotif dan mewujudkan kesan negatif terhadap industri secara keseluruhan.

Dari sudut alam sekitar, Toyoda berhujah bahawa EV masih mempunyai jejak karbon yang lebih tinggi berbanding hibrid.

Sejak Prius dilancarkan pada 1997, Toyota telah menjual lebih 27 juta kenderaan hibrid. Berdasarkan pengiraan yang mengambil kira pembuatan bateri dan kenderaan, jumlah tersebut dikatakan menyamai impak karbon yang dihasilkan oleh sembilan juta EV atau secara kasar, satu EV bersamaan tiga hibrid dari segi pencemaran.

Namun, terdapat perbezaan penting yang perlu diakui, walaupun proses penghasilan EV lebih mencemarkan, emisi keseluruhan sepanjang kitaran hayatnya lazimnya lebih rendah daripada kenderaan enjin pembakaran dalaman.

Ini menyebabkan sesetengah pihak mengkritik Toyota kerana dianggap lambat bertindak dalam perlumbaan elektrifikasi. Walaupun begitu, Toyota kekal sebagai pengeluar kenderaan terbesar dunia untuk tahun kelima berturut-turut pada 2024.

Dalam usaha memperluas penawaran, Toyota terus memperkenalkan model hibrid baharu seperti Aygo X, kereta paling kecil mereka (tidak termasuk kei car Jepun), yang didakwa mempunyai jejak karbon terendah antara semua kenderaan bukan plug-in.

Syarikat ini juga tidak menolak sepenuhnya masa depan teknologi lain seperti hidrogen walaupun model Mirai tidak mencapai kejayaan komersial dan kini bekerjasama dengan BMW untuk menghasilkan kenderaan hidrogen pengeluaran besar-besaran menjelang 2028.

Dalam masa yang sama, Toyota tetap melabur dalam barisan EV-nya. Model seperti bZ4X dan C-HR elektrik menjadi sebahagian daripada strategi mereka, dengan Lexus turut menyumbang menerusi pelancaran sedan elektrik ES dan penambahbaikan pada model RZ.

Menurut laporan Bloomberg, dua lagi EV akan diperkenalkan di pasaran AS menjelang 2027.

Tetapi bagi Toyota, membina kereta bukan sekadar mengejar sifar emisi. Ia juga soal keseronokan memandu.

CEO syarikat, Koji Sato, pernah menyatakan, “Kereta bukanlah kereta jika tidak menyeronokkan.” Maka tidak menghairankan jika khabar angin tentang kemunculan semula Supra, Celica, atau MR2 semakin hangat.

Selain itu, Lexus juga dijangka melancarkan model ala-GT3 berkuasa V8 dalam masa terdekat.

Dengan potensi kembalinya FJ Cruiser, Toyota memperkukuh reputasinya sebagai jenama yang mampu menawarkan pilihan menyeluruh, daripada EV, hibrid, hidrogen hingga ke jentera berprestasi tinggi.

Google ads
Back to top button