
10 JENAMA TAYAR PALING BERNILAI TAHUN 2024
Apabila bercakap tentang pengangkutan, tayar memainkan peranan penting dalam memastikan kenderaan anda selamat bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Sebagai titik kritikal antara kereta dengan permukaan jalan, tayar memberi impak ketara kepada keselamatan dan prestasi.
Laman sesawang Tyremarket.com telah menyenaraikan 10 jenama tayar berjenama di seluruh dunia dan juga nilai jenama yang dibawa. Jenama tayar ini telah memperoleh reputasi mereka dengan secara konsisten memberikan penyelesaian tayar yang boleh dipercayai, tahan lama dan inovatif yang memenuhi pelbagai keperluan, termasuk kereta penumpang, trak, SUV dan kegunaan offroad
1. Michelin – nilai jenama 7.9 Billion USD
Ditubuhkan pada 28 Mei 1889, oleh Édouard dan André Michelin, pengeluar tayar Perancis yang dihormati telah mengukuhkan kedudukannya di pasaran global. Jenama itu kini menggaji kira-kira 132,000 orang, memiliki fasiliti pengeluaran di 18 negara di seluruh dunia, dengan 20 kemudahan pembuatan utama terletak secara eksklusif di Amerika Utara.
Pada tahun 2023, Michelin membelanjakan sekitar 818 juta USD untuk aktiviti kajian dan pembangunan dengan melibat sukan permotoran seperti MotoGP, perlumbaan Le Mans dan membangunkan tayar khusus untuk litar Sepang bagi perlumbaan MotoGP
2. Bridgestone – nilai jenama 7.6 Billion USD
Bridgestone memulakan operasi pada tahun 1931, jenama ini kini memegang gelaran pengeluar tayar kedua terbesar di dunia. Diterajui oleh pengasas Shojiro Ishibashi dari Fukuoka, Bridgestone kemudian membeli syarikat tayar terkenal Amerika Firestone. Bridgestone kemudian mengembangkan pasaran antarabangsa dengan 129,000 pekerja & 47 kilang pembuatan di seluruh dunia.
Beberapa siri tayar yang terkenal termasuk Turanza, Dueler, Potenza, dan Ecopia dibangunkan menerusi aktiviti kajian dan pembangunan yang menelan kos sehingga 820 juta USD pada tahun 2024. Tayar Bridgestone dihasilkan untuk kegunaan sedan, SUV, dan juga kenderaan komersial
3. Continental – nilai 4.7 billion USD
Sejarah Continental bermula pada tahun 1871 dengan syarikat ini ditubuhkan di Hanover, Jerman yang mengkhususkan pembuatan tayar automotif. Kebanyakan tayar Continental akan digunakan sebagai produk OEM untuk kebanyakan kereta buatan Jerman
Bagi pasaran Malaysia sahaja, jenama Continental menawarkan sehingga 28 jenis tayar dari pelbagai saiz dan genre bagi kegunaan kereta penumpang, SUV, van komersial, MPV dan lori
4. Goodyear – nilai jenama 2.0 billion USD
Goodyear Tyre and Rubber Company ditubuhkan pada 1898 oleh Frank Seiberling merupakan antara pengeluar tayar terkemuka di seluruh dunia. Dengan lebih 72,000 pekerja dan 57 kemudahan pengeluaran di seluruh dunia, Goodyear menghasilkan produk berkualiti pada harga mampu milik seperti Duraplus, Excellence, Assurance Triplemax, dan Eagle F1 Sport
5. Dunlop – nilai jenama 2.0 billion USD
Dunlop Tyres asalnya diasaskan di Ireland, pada tahun 1888 oleh John Boyd Dunlop apabila dia mencipta tayar Pneumatik. Dunlop dikendalikan oleh Goodyear di Amerika Utara, Eropah, Australia dan New Zealand. Di India, jenama itu beroperasi di bawah Dunlop India Ltd. Beberapa negara Asia lain mempunyai jenama ini di bawah Sumitomo Rubber Industries dan di Malaysia, serta Singapura – ia beroperasi di bawah Continental AG.
Tayar Dunlop telah diiktiraf di peringkat global sebagai salah satu pemain besar dalam industri tayar selama bertahun-tahun. Ini disebabkan oleh kepelbagaian produk yang ditawarkan, teknologi inovatif dan keselamatan dalam pelbagai rupa bumi dan keadaan.
6. Pirelli – nilai jenama 1.7 billion USD
Ditubuhkan di Milan oleh Giovanni Battista Pirelli pada tahun 1872, syarikat gergasi tayar itu kini menduduki tempat ke 6 dalam kalangan pengeluar global. Dengan 31,000 orang pekerja dan 2100 kaki tangan yang berdedikasi untuk R&D, ibu pejabat di Milan juga bertindak sebagai pusat R&D di samping 12 pusat teknologi tempatan.
Pengaruh jenama Pirelli menjangkaui supercar, kenderaan beroda dua, kereta penumpang dan SUV untuk kegunaan bandar dan luar bandar. Beberapa siri tayar yang terkenal termasuk Scorpion, P Zero, dan Cinturato
7. Hankook – nilai jenama 1.4 billion USD
Berasal dari Seoul, Korea Selatan, Hankook Tyre Corporation telah diasaskan pada tahun 1941 sebagai Syarikat Tayar Chosun. Namun Hankook berjaya menjadi tayar OEM jenama terkenal seperti BMW, Mercedes-Benz dan Audi.
Hankook kini menggaji kira-kira 21,000 orang di seluruh dunia dan mempunyai pelbagai kemudahan pengeluaran di Korea Selatan, China, Hungary, Indonesia dan Amerika Syarikat. Beberapa varian tayar yang terkenal termasuklah Dynapro, Optimo, Kinergy, Smart Plus dan Ventus.
8. Yokohama – nilai jenama 1.2 billion USD
Syarikat Getah Yokohama dilancarkan secara rasmi pada tahun 1917, kemudian dikenali dengan nama Yokohama. Dengan 27,000 pekerja di seluruh dunia, jenama itu mempunyai pelbagai kilang pembuatan di AS dan satu di India. Siri tayar popular jenama tersebut ialah siri BluEarth, ADVAN, Earth-1 dan GEOLANDER.
9. Giti Tires – nilai jenama 0.9 billion USD
Giti Tyre ialah syarikat pengeluar tayar global yang berpangkalan di Singapura. Ditubuhkan pada tahun 1951, Giti Tyre telah berkembang pesat dan kini mempunyai 8 kilang pembuatan dan produk mereka dijual di lebih 130 negara. Giti Tyres menyediakan tayar untuk pelbagai segmen pasaran seperti kereta penumpang, trak, bas, SUV dan kenderaan industri.
Beberapa corak yang paling digemari daripada Giti Tyres ialah – GitiComfort F22, GitiComfort 520V1 (SUV) dan GitiVan 600.
10. Toyo Tire – nilai jenama 0.9 billion USD
Toyo Tire Corporation telah diasaskan pada tahun 1945 dan ibu pejabatnya terletak di Itami, Jepun. Selain tayar, syarikat itu juga mengeluarkan tiub getah, getah industri dan alat ganti automotif. Beberapa varian tayar yang dihasilkan oleh Toyo Tires yang paling banyak ialah – Toyo Proxes Sport, Nano Energy, Toyo Open Country A/T III, dan tayar prestasi tinggi Toyo Proxes R888R