
NISSAN MUNGKIN TERPAKSA TUTUP 7 KILANG
Nissan akan menutup dua kilang pemasangan kereta di Jepun serta kilang di Argentina, Mexico, Afrika Selatan dan India sebagai sebahagian daripada langkah penjimatan kos yang digariskan minggu lalu, menurut sumber yang rapat dengan perkara itu.
Akhbar Jepun The Asahi Shimbun melaporkan Nissan akan menutup kilang Oppamanya, di mana pengeluaran bermula pada 1961, dan kilang Shonannya, di mana pengeluaran bermula pada 1966. Langkah itu akan meninggalkan hanya tiga kilang pemasangan kenderaan di Jepun.
Kilang Oppama digunakan untuk membina kenderaan elektrik, seperti Nissan Leaf dan Nissan Note, manakala kilang Shonan menghasilkan kenderaan komersial untuk pasaran domestik, seperti AD Wagon, NV200 Vanette dan Caravan. Sebelum ini kilang Shonan digunakan untuk membina Y61 Nissan Patrol.
Sehingga November tahun lepas, kilang Oppama menggajikan kira-kira 3900 orang, manakala kilang Shonan menggaji kira-kira 1200 pekerja. Kali terakhir Nissan menutup kilang domestik ialah kilang Maruyama pada tahun 2001.
Di luar negara, laporan terkini mencadangkan Nissan akan mengalihkan pengeluaran Argentinanya ke Mexico, di mana model Frontier (Navara) dan model X-Trail dibina untuk pasaran domestik dan beberapa pasaran eksport.
Mexico sendiri juga tidak selamat daripada penutupan kilang, dengan sekurang-kurangnya satu daripada tigakilang Nissan di negara itu juga berisiko ditutup, bersama dengan kilang di Afrika Selatan dan India.
Nissan tidak mengesahkan laporan itu secara terbuka, sebaliknya merujuk berita penutupan kilang sebagai spekulatif dan khabar angin, walaupun Nissan mengesahkan minggu lepas bahawa 11,000 pemberhentian pekerjaan (di atas 9000 yang diumumkan November lalu) dan tujuh penutupan kilang global diperlukan untuk mengekalkan jenama itu.
Secara terbuka, Nissan telah mengesahkan bahawa jenama ini merancang untuk menjual 51 peratus kepentingannya dalam usaha sama India dengan Renault, Renault Nissan Automotive India Private Ltd (RNAIPL), kepada rakan kongsi Perancisnya.
Walaupun beroperai di bawah kapasiti sebenar kilang selama beberapa tahun, Ketua Pegawai Eksekutif Nissan Ivan Espinosa mengesahkan kilang Sunderland jenama itu di UK, yang kini membina Qashqai, Juke dan tidak lama lagi Leaf baharu, selamat daripada ditutup.
Tahun lepas kilang Sunderland hanya menghasilkan 268,000 kereta, di bawah kapasitinya untuk 600,000 kenderaan. Espinosa bagaimanapun berkata, jenama itu terbuka untuk membina kereta daripada rakan kongsinya di sana, seperti jenama EV China Dongfeng, untuk meningkatkan keuntungan masa depan kilang itu.
Nissan dan Dongfeng kini beroperasi di China sebagai usaha sama, dengan Dongfeng bersedia untuk membina pikap dengan teknologi plug-in hibrid baharu Nissan, Frontier Pro.
Spekulasi ini datang apabila keputusan Fiskal 2024 Nissan yang diterbitkan minggu lalu mendedahkan jenama itu mengalami kerugian bersih sebanyak 670.9 bilion yen (A$7 bilion) dalam tempoh 12 bulan hingga Mac 2025, dengan langkah penjimatan kos melampau yang diperlukan untuk mencari kira-kira 500 bilion yen (A$5.2 bilion) dalam penjimatan.