Buletin

THAILAND PERTIMBANG PELARASAN CUKAI EKSAIS UNTUK KENDERAAN PHEV

Kementerian Kewangan Thailand sedang meneliti cadangan untuk menyesuaikan syarat cukai eksais bagi kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) dalam usaha menyokong pengeluar automotif.

Menurut sumber, Jabatan Eksais kini dalam proses merangka pindaan terhadap syarat-syarat cukai tersebut, dengan penekanan kepada jarak elektrik (ER) bagi setiap cas.

Pada masa ini, syarat yang ditetapkan adalah jarak minimum 80 kilometer bagi setiap cas. Selain itu, kapasiti tangki bahan api turut dihadkan kepada 45 liter.

Kenderaan yang memenuhi syarat ini dikenakan kadar cukai eksais sebanyak 5 peratus. Namun, sekiranya ER kurang daripada 80km bagi setiap cas dan kapasiti tangki bahan api melebihi 45 liter, kadar cukai eksais meningkat kepada 10 peratus.

Sumber tersebut menjelaskan bahawa perubahan yang dicadangkan ini bertujuan memberikan lebih banyak manfaat cukai kepada pengeluar PHEV.

Sebagai contoh, terdapat model PHEV mempunyai tangki bahan api lebih besar kerana saiz badan kenderaan lebih besar, menyebabkan ia dikenakan kadar cukai eksais yang lebih tinggi.

Cadangan ini selaras dengan dasar kerajaan untuk menggalakkan penggunaan kenderaan elektrik, kerana PHEV boleh beroperasi menggunakan bahan api fosil dan tenaga elektrik.

Ini menjadikannya sebagai pilihan peralihan daripada kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) kepada kenderaan elektrik sepenuhnya.

Dalam konteks infrastruktur, ekosistem kenderaan elektrik bateri (BEV) di Thailand masih dalam peringkat pembangunan dengan jumlah stesen pengecasan yang masih tidak mencukupi di seluruh negara.

Pada Disember 2024, Lembaga EV telah meluluskan rancangan penstrukturan semula cukai eksais bagi kenderaan hibrid elektrik (HEV), dengan pengurangan kadar cukai daripada struktur semasa.

Pelan ini menetapkan kadar cukai eksais tetap untuk tempoh tujuh tahun (2026-2032), dengan syarat pelepasan karbon dioksida (CO2) kenderaan tidak melebihi 120 gram per kilometer.

Bagi kenderaan yang mengeluarkan CO2 sehingga 100g/km, kadar cukai eksais ditetapkan pada 6 peratus, manakala bagi pelepasan antara 101-120g/km, kadar cukai meningkat kepada 9 peratus.

Pengeluar automotif dan syarikat berkaitan perlu melabur sekurang-kurangnya 3 bilion baht di Thailand antara 2024 hingga 2027 bagi melayakkan diri untuk skim ini.

Struktur baharu ini bertujuan mengurangkan cukai HEV berbanding sistem sebelum ini, yang mengenakan kenaikan kadar cukai secara berperingkat setiap dua tahun.

Sebagai contoh, di bawah sistem lama, HEV dengan pelepasan CO2 sehingga 100g/km dikenakan cukai eksais sebanyak 6 peratus pada 2026, meningkat kepada 8 peratus pada 2028, 10 peratus pada 2030 dan seterusnya.

Langkah penstrukturan semula ini bertujuan mengekalkan industri pembuatan kenderaan ICE yang telah lama bertapak di Thailand, sambil memberi ruang kepada pengeluar untuk beralih ke sumber tenaga lebih mesra alam seperti mobiliti elektrik atau hidrogen.

Google ads
"
"
Back to top button