
PERANG HARGA EV DI THAILAND SEMAKIN SENGIT, JEJAS PASARAN TEMPATAN
Thailand kini bersiap sedia menghadapi perang harga kenderaan elektrik (EV) yang lebih sengit berikutan peningkatan pengeluaran tempatan oleh syarikat automotif China.
Perkembangan berkenaan dijangka memberi tekanan kepada industri automotif tempatan yang sudahpun bergelut dengan kejatuhan jualan, menurut pakar industri.
Presiden Persatuan Kenderaan Elektrik Thailand (EVAT), Suroj Sangsnit, menjangkakan jualan EV di Thailand akan melonjak sebanyak 40 peratus tahun ini, melebihi 100,000 unit, sekaligus membalikkan penurunan jualan sebanyak 8 peratus tahun lalu.
Lonjakan ini didorong oleh program insentif kerajaan – mewajibkan pengeluaran tempatan sebanyak 1.5 unit bagi setiap unit yang diimport antara 2022 dan 2023 untuk melayakkan syarikat menikmati pengecualian cukai serta mengelakkan denda yang tinggi.
Program ini, yang turut menawarkan subsidi harga sehingga 150,000 baht (RM19,800), telah menjadikan Thailand sebagai pasaran EV terbesar di Asia Tenggara dengan pendaftaran 70,000 unit EV baharu tahun lalu.
Secara keseluruhan, Thailand mengimport kira-kira 84,000 unit EV dalam tempoh 2022 hingga 2023.

Persaingan Harga yang Lebih Sengit
Namun begitu, program insentif ini turut membawa kepada persaingan harga lebih agresif di tengah-tengah pasaran yang lemah, dengan jualan automotif menjunam akibat syarat kredit yang ketat dan hutang isi rumah meningkat, menurut penganalisis.
Sebagai contoh, Great Wall Motor telah menurunkan harga model Ora Good Cat sebanyak 270,000 baht (RM35,710) manakala GAC AION mengurangkan harga AION Y Plus sebanyak 166,000 baht (RM21,955).
Sebagai hab utama pengeluaran automotif di Asia, Thailand mengeksport kira-kira tiga perlima daripada jumlah kenderaan yang dihasilkan secara tempatan.
Untuk menangani kebimbangan terhadap lambakan kenderaan dan perang harga yang semakin ketara, Lembaga Pelaburan Thailand (BOI) telah mengubah beberapa peraturan pada Disember lalu, termasuk melanjutkan tempoh pengeluaran bateri serta menawarkan insentif bagi kenderaan hibrid.
Ketua BOI, Narit Therdsteerasukdi, berkata syarikat EV dijangka mula mengeksport tahun ini, yang berpotensi mengurangkan lambakan bekalan.
“Mereka tidak terhad kepada pemanduan di sebelah kanan atau kiri sahaja,” katanya, merujuk kepada fleksibiliti pengeluar EV China dalam menghasilkan kedua-dua varian pemanduan di Thailand.

Kebimbangan Terhadap Lambakan Bekalan
Daya tarikan insentif cukai dan subsidi bagi mencapai sasaran kerajaan untuk menjadikan 30 peratus daripada jumlah pengeluaran automotif negara sebagai EV menjelang 2030 telah menarik pelaburan besar dari China.
BYD, Great Wall Motor, Changan dan GAC AION telah melabur lebih daripada 102.7 bilion baht (RM13.6 bilion) ke dalam ekonomi Thailand, menurut EVAT.
Namun, syarikat yang gagal memenuhi syarat pengeluaran tempatan mungkin dikenakan denda sehingga 400,000 baht (RM47,200) setiap kenderaan, kata Suroj, merupakan Naib Presiden Eksekutif SAIC Motor-CP, usaha sama antara SAIC Motor dari China dan Kumpulan CP Thailand.
“Persaingan akan menjadi sangat sengit,” kata Suroj, menambah bahawa hanya kenderaan yang dijual tahun ini layak menerima subsidi kerajaan, selepas itu sokongan kerajaan akan dihentikan.
Sementara itu, BYD menarik perhatian pihak berkuasa selepas menawarkan diskaun sehingga 340,000 baht (RM44,964) setiap EV.
Walau bagaimanapun, syarikat itu dibersihkan daripada sebarang salah laku oleh badan pemantau pengguna tahun lalu.
Dengan peningkatan pengeluaran dan eksport EV yang semakin berkembang, masa depan industri EV di Thailand kekal dinamik tetapi penuh cabaran, dengan syarikat pengeluar perlu bersaing dalam pasaran semakin kompetitif serta tidak menentu.
- BACA: KTM 390 ADVENTURE R DIRASMIKAN – 44.3HP, 39NM
- BACA: SKODA AUTO MERAIKAN ULANG TAHUN KE 25 DI PASARAN INDIA. DARIPADA MENYEWA KILANG, KINI MERUPAKAN PASARAN PENTING DI SANA
- BACA: TESLA RUGI BESAR $1.76 BILLION USD, SUKU 4 2024
- BACA: MERCEDES-BENZ W 196 R STROMLINIENWAGEN TERJUAL LEBIH RM230 JUTA!