Artikel PilihanBuletin

SINGAPURA PERKENAL KERETA TERBANG SATU TEMPAT DUDUK

Sebuah firma Singapura telah melancarkan kereta terbang satu tempat duduk yang diharapkan dapat digunakan untuk pengangkutan di kawasan bandar. Ia dijangka akan diperkenalkan di Amerika Syarikat tahun hadapan.

Kenderaan udara peribadi yang diberi nama Crimson S8, dijangka akan dilancarkan di California akhir tahun depan, kata Neo Aeronautics. Ia tidak akan dilancarkan di Singapura kerana kekangan peraturan pengangkutan udara.

Kenderaan kini sedang menjalani ujian tertutup tanpa operator di Loyang. Neo Aeronautics sedang mencari untuk menyempurnakan model dan menjalankan ujian luar tidak lama lagi. Mereka mungkin mendapatkan kerjasama Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Singapura (CAAS) jika ujian dilakukan di sana.

Firma itu bercadang untuk memulakan ujian penerbangan di AS menjelang Mac tahun depan.

Pengasas dan ketua eksekutif Neo Kok Beng berkata kenderaan itu direka untuk pergerakan udara bandar tahap rendah dan memudahkan pengangkutan bandar dari “pintu ke pintu”.

Ia boleh dimuatkan ke dalam kereta kebal standard Amerika yang berukuran sekitar 15 meter persegi dan boleh terbang pada ketinggian 15m dengan muatan 100kg.

Ia akan mempunyai kelajuan maksimum 100kmh. Model pembangunan semasa boleh kekal di udara sekitar 20 minit, tetapi syarikat tersebut merancang untuk meningkatkan had sehingga sekurang-kurangnya 60 minit.

Kenderaan ini mempunyai keupayaan untuk terbang secara autopilot, atau secara manual dikawal oleh juruterbang.

Profesor Madya Neo, yang mengajar jurusan inovasi dan pengkomersialan teknologi di Universiti Nasional Singapura, berkata, Crimson S8 direka untuk dimasukkan ke dalam kategori ultralight yang ditetapkan oleh Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS.

Ini bermakna bahawa mana-mana pengendali yang berpotensi tidak memerlukan lesen juruterbang untuk menerbangkan kenderaan.

“Menerbangkan Crimson S8 adalah impian kami kerana kami percaya bahawa semua orang boleh terbang kerana ia semudah operasi drone,” katanya.

Prof Neo berkata, syarikat itu merancang untuk melancarkan kenderaan di 25 bandar di Amerika Syarikat pada tahun 2025, dengan 1,000 unit di setiap bandar.

Beliau memulakan syarikat itu pada Ogos tahun lepas dan membina Crimson S8 dengan tiga jurutera lain. Beliau telah melabur lebih daripada SGD$200,000 wang sendiri ke dalam projek itu.

Untuk jangka panjang, beliau merancang untuk menawarkan Crimson S8 menerusi skim keahlian.

“Sekiranya kita menjual unit mengikut unit, tidak banyak orang yang dapat membelinya, kita akan pergi kepada orang ramai dengan perkhidmatan keahlian, kita akan menjaga penyelenggaraan dan tingkattaraf,” kata Prof Neo.

Ahli-ahli perlu menjalani sesi latihan selama dua jam sebelum mereka dapat menerbangkan kenderaan tersebut.

Prof Neo berharap peraturan Singapura akan berkembang dari semasa ke semasa untuk membolehkan Crimson S8 dilancarkan di Singapura dan di bandar-bandar lain, dan dia akan meneroka peluang untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa.

Encik Tan Kah Han, Pengarah Kanan (Safety Regulation Group) dan Pengarah (Persijilan Udara & Persijilan Udara & Sistem Tanpa Pesawat) di CAAS, yang menyelia semua aktiviti penerbangan komersial di Singapura, berkata agensi itu mengamalkan proaktif, kolaboratif, berasaskan risiko, pendekatan untuk menangani cabaran teknologi dan peraturan.

“Tidak seperti kebanyakan negara di mana operasi UAS (sistem pesawat tanpa pemandu) secara amnya terhad kepada kawasan luar bandar dan kurang penduduk, konteks Singapura bermaksud bahawa pengawal selia dan pengendali mestilah dari permulaan kerana cabaran untuk beroperasi dalam landskap bandar yang padat,” katanya.

“Neo Aeronautics belum menghubungi CAAS untuk beroperasi di Singapura. Untuk memudahkan percubaan, CAAS perlu memastikan bahawa risiko yang berkaitan dengan percubaan tersebut dapat dikurangkan secukupnya agar keselamatan awam dan penerbangan tidak dikompromi. “

Beliau menambah: “Itulah sebabnya kami memerlukan prototaip untuk menjalani penilaian keselamatan yang ketat dan memenuhi keperluan teknikal sebelum mereka boleh terbang. CAAS juga telah menetapkan ‘Sandbox Regulatory’ dan ‘Drone-Estates’ untuk memudahkan pelaksanaan ujian percubaan-bukti bagi kes-kes penggunaan dron yang inovatif dalam persekitaran yang terkawal. “

Perkembangan kenderaan terbang yang boleh digunakan untuk pengangkutan udara peribadi dengan navigasi autonomi telah berkembang di seluruh dunia.

Salah satu contoh ialah Volocopter memulakan penerbangan Jerman, yang bertujuan untuk melaksanakan beberapa ujian penerbangan bandar sebagai teksi udara di Singapura pada suku ketiga tahun ini.



Teksi udara firma itu menyerupai helikopter, tetapi berdasarkan teknologi drone dan boleh terbang dua orang untuk kira-kira 30km. Ia direka khusus untuk misi bandar dan boleh membawa beban 160kg.

Sementara itu, gergasi penerbangan Boeing berkata pada bulan Januari bahawa prototaip “kereta terbang” telah berjaya menamatkan penerbangan ujian pertama.

Ujian untuk pesawat pengangkut dan pendaratan elektrik (eVTOL) menegak itu telah dijalankan di luar Washington. Ia direka untuk penerbangan autonomi sepenuhnya dari berlepas ke pendaratan, dengan jarak sehingga 80km.

KREDIT: STRAITS TIME

Petronas MREC – Desktop
Tags
Google ads
Back to top button