Buletin

KERAJAAN JEPUN BERI SUBSIDI TAMBAHAN SEHINGGA RM11.4 BILION UNTUK PENGELUARAN BATERI EV

Kerajaan Jepun mengumumkan akan memberikan subsidi tambahan bagi pengeluaran bateri kenderaan elektrik (EV), dengan sokongan sehingga ¥350 bilion (RM11.4 bilion) bagi 12 projek berkaitan bateri penyimpanan, termasuk alat ganti, bahan, dan peralatan pengeluaran.

Usaha ini melibatkan syarikat-syarikat utama seperti Toyota Motor dan beberapa syarikat besar lain, bertujuan untuk mengukuhkan rantaian bekalan bateri negara itu.

Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Ken Saito, menyatakan bahawa langkah ini bertujuan untuk meningkatkan daya saing industri bateri penyimpanan Jepun.

Dengan sokongan ini, Jepun dijangka meningkatkan kapasiti pengeluaran tahunan bateri penyimpanannya sebanyak 50 peratus, daripada 80GWh kepada 120GWh.

Antara syarikat mendapat manfaat daripada inisiatif ini termasuk Toyota, Nissan Motor, dan projek kerjasama yang akan dijalankan oleh unit tenaga Panasonic Holdings bersama Subaru dan Mazda.

Ini merupakan sokongan tambahan selepas kerajaan berjanji memberikan hampir RM4.7 bilion subsidi untuk pengeluaran bateri pada Jun tahun lalu, serta pemberian subsidi pertama pada April 2023.

Toyota dijangka melabur kira-kira ¥245 bilion (RM7.9 bilion) melalui anak syarikatnya, Prime Planet Energy & Solutions dan Primearth EV Energy, untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran bateri keadaan-pepejal dan prisma sebanyak 9GWh.

Menurut laporan, pembekalan bateri ini dijangka bermula pada November 2026, dengan kilang bateri akan dibina di Hyogo dan Fukuoka.

Nissan pula merancang untuk mengeluarkan bateri lithium-iron-phosphate untuk dipasang pada kenderaan mini menjelang tahun perniagaan 2028, dengan kapasiti pengeluaran domestik sebanyak 5GWh setahun, disokong sehingga ¥55.5 bilion (RM1.8 bilion).

Panasonic Energy, yang membuat bateri untuk Tesla, akan bekerjasama dengan Subaru untuk menubuhkan kilang di Gunma bagi bekalan bateri lithium-ion silinder bermula pada tahun perniagaan 2028.

Pelaburan sebanyak ¥463 bilion (RM15.1 bilion) dijangka menghasilkan kapasiti pengeluaran tahunan 16GWh dari kilang tersebut menjelang 2030, dengan tambahan 4GWh dari kilang di Osaka.

Selain itu, Panasonic Energy juga akan membuat bateri EV di kilang Suminoe dan Kaizuka di Osaka untuk Mazda bermula 2027.

Google ads
Back to top button