Buletin

POPULARITI KENDERAAN HIBRID BUAT JUALAN TESLA JATUH MENJUNAM – PENDAPATAN BERSIH TURUN 9 PERATUS

Tesla telah mengaitkan penurunan permintaannya baru-baru ini dengan peningkatan populariti kereta hibrid.

Peralihan dalam pilihan pengguna ini telah memberi kesan ketara kepada prestasi jualan Tesla, seperti yang diserlahkan dalam pembentangan pendapatan suku pertamanya.

Industri automotif menyaksikan trend ketara ke arah kenderaan hibrid, dengan pemain utama seperti GM dan Toyota mengalihkan fokus mereka ke arah teknologi ini.

Anjakan strategik ini juga mewujudkan landskap yang kompetitif di mana pengeluar EV seperti Tesla menghadapi cabaran dalam mengekalkan permintaan pasaran.

Tesla, terkenal dengan usaha perintisnya dalam pasaran EV, telah menyatakan kebimbangan terhadap keutamaan industri untuk hibrid sambil mengakui kesan positif ke atas perniagaan kredit kawal selianya.

Menurutnya, kepentingan sokongan berterusan untuk penggunaan EV perlu dipertingkatkan sejajar dengan misi pengangkutan mampannya.

Kesan daripada peralihan pasaran ini jelas dalam prestasi kewangan Tesla untuk suku pertama walaupun melaporkan pendapatan bersih sebanyak AS$1.1 bilion (RM4.8 bilion).

Walau bagaimanapun, syarikat itu mengalami penurunan 9 peratus berbanding tahun sebelumnya sementara, margin operasi turun kepada 5.5 peratus, menandakan penurunan ketara daripada 11.4 peratus pada suku yang sama tahun sebelumnya.

Walaupun menghadapi cabaran, Tesla tetap komited terhadap inovasi dan kemajuan teknologi dengan memanfaatkan kecerdasan buatan (AI) bagi meningkatkan autonomi serta memperkenalkan produk baharu.

Selain itu, laporan pendapatan suku pertama Tesla menimbulkan pelbagai reaksi daripada pelabur, dengan saham pada mulanya mengalami peningkatan 12 peratus.

Pakar industri berpendapat bahawa ketika Tesla mengharungi tempoh ketidaktentuan pasaran, keupayaannya untuk menyesuaikan diri dengan perubahan arah aliran dan memanfaatkan peluang yang muncul akan menjadi penting.

Google ads
Back to top button