Buletin

TOYOTA KEMUKA LAPORAN KEMAJUAN KE-3 ISU PENSIJILAN!

Toyota Motor Corporation (Toyota) pada 30 Mei mengumumkan penyerahan laporan kemajuan ketiga mereka kepada Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan (MLIT) Jepun berhubung langkah pencegahan berulang isu permohonan pensijilan kenderaan.

Laporan ini merupakan sebahagian daripada siri laporan suku tahunan yang dimulakan susulan arahan pembetulan yang dikeluarkan oleh kementerian pada 31 Julai 2024.

Sebagai imbasan, isu pensijilan Daihatsu turut membongkar perkara yang sama di Toyota.

Hasil siasatan dalaman Toyota menunjukkan tujuh model terlibat iaitu Crown, Isis, Corolla Axio, Corolla Fielder, Sienta, Yaris Cross, dan Lexus RX.

Laporan kemajuan ini memperincikan tindakan yang telah diambil di bawah tiga tunjang utama: Pengukuhan Asas, Monozukuri (seni pembuatan), dan Pembangunan Insan.

Toyota komited untuk menyemak semula struktur dan sistemnya bagi memastikan setiap pekerja peka terhadap pematuhan undang-undang dan mampu melaksanakan tugas dengan betul.

Syarikat juga menggalakkan pengurusan di lokasi, di mana pihak pengurusan segera mengambil tindakan sewajarnya di genba (lokasi kerja sebenar) sebagai tindak balas kepada ketidaknormalan.

Perkembangan Spesifik Langkah Pencegahan Berulang

Toyota telah menyemak semula struktur dan sistemnya di bawah ketiga-tiga tunjang ini untuk memastikan semua pekerja memahami pematuhan undang-undang dan dapat melaksanakan tugas mereka dengan betul.

Toyota juga mengutamakan pengurusan di lokasi, memastikan pihak pengurusan mengambil tindakan segera dan sewajarnya di genba (lokasi kerja sebenar) sebagai tindak balas kepada sebarang ketidaknormalan.

Tindakan konkrit berikut sedang giat disebarkan di seluruh Kumpulan Toyota, dengan keutamaan dan pelan aktiviti yang jelas:

Pengukuhan Asas

  • Mengekalkan struktur di mana pihak pengurusan melawat genba operasi untuk mengenal pasti masalah dan membuat keputusan segera tentang cara menanganinya.
  • Memahami kesukaran dan usaha di genba serta meneruskan perbincangan tentang apa yang patut dilakukan oleh pihak pengurusan dalam mesyuarat mingguan peringkat eksekutif berkaitan pensijilan.
  • Meneruskan pengurusan ketidaknormalan dalam proses pembangunan kenderaan, audit operasi pensijilan oleh pemeriksa dalaman, dan audit pihak ketiga terhadap operasi pengurusan ketidaknormalan dan audit ini.
  • Memahami keadaan genba sebenar jabatan-jabatan berkaitan pensijilan, mempromosikan pembangunan sumber manusia yang sistematik, dan mempromosikan peruntukan sumber manusia dan fizikal yang sewajarnya mengikut beban kerja operasi pensijilan.

Monozukuri (Seni Pembuatan)

  • Meneruskan pendekatan operasi baharu untuk projek pembangunan berterusan, menggabungkan langkah-langkah untuk mencegah berulang.
  • Sistem untuk memeriksa impak ke atas operasi pensijilan pada setiap pencapaian penting dan membuat keputusan pengurusan mengenai impak tersebut, termasuk undang-undang dan peraturan yang berkenaan, skala operasi pensijilan, jadual pensijilan, dan bilangan kenderaan yang akan disahkan. (Sehingga Mei 2025, sejumlah 83 projek sebegini sedang berjalan.)
  • Mendefinisikan prinsip asas untuk berfungsi sebagai “touchstone” (panduan utama untuk standard) yang boleh dipegang oleh pekerja yang terlibat dalam operasi pembangunan dan pensijilan, membolehkan mereka melaksanakan tugas dengan betul dan yakin, serta kembali kepada asas apabila menghadapi kesukaran.
  • Meneruskan pendekatan operasi di mana pihak pengurusan membincangkan langkah balas untuk isu-isu di genba (dilaksanakan 10 kali sejak laporan sebelumnya; 32 kali secara keseluruhan), melaporkan kepada Lembaga Pengarah mengikut kesesuaian.
  • Mengurangkan beban kerja di genba dengan meminimumkan tugas seperti transkripsi data melalui penggunaan teknologi digital.

Pembangunan Insan

  • Meneruskan komunikasi antara pihak pengurusan dan pekerja, bukan sahaja dalam operasi pembangunan dan pensijilan, tetapi juga di genba perancangan, pengeluaran, jualan, dan operasi lain yang berkaitan dengan pensijilan.
  • Melaksanakan komunikasi secara tetap melalui mesej daripada presiden (sebanyak 16 kali).
  • Membuat pakaian seragam khas untuk pemeriksa pensijilan bagi menunjukkan bahawa ujian pensijilan sedang berjalan dan untuk memastikan sokongan yang sewajarnya diberikan. Penggunaan pakaian seragam ini telah bermula pada Mei 2025.
  • Meneruskan latihan dalaman mengenai operasi pensijilan. Latihan untuk pekerja baharu telah dijalankan pada April 2025 untuk memastikan pemahaman tentang kepentingan pematuhan undang-undang dan peraturan, serta prinsip asas yang perlu dipatuhi semasa melaksanakan operasi pensijilan.

Sejak Februari tahun lalu, Pengerusi Toyota, Akio Toyoda, telah memimpin inisiatif untuk menggalakkan syarikat-syarikat Kumpulan untuk memulakan program latihan Sistem Pengeluaran Toyota (TPS) di seluruh syarikat bagi Kerja Pensijilan.

Matlamat utama program ini adalah untuk mewujudkan sistem kerja yang lebih baik melalui penambahbaikan.

Sejajar dengan itu, presiden dan ahli pengurusan lain terus berada di lokasi setiap hari di pelbagai genba seperti bahagian perancangan, pembangunan, reka bentuk, pengeluaran, dan jualan, yang semuanya berkait dengan proses pensijilan.

Usaha ini dilakukan untuk mengenal pasti punca masalah/faktor penghalang dalam setiap proses dan mewujudkan sistem pengesanan ketidaknormalan.

Toyota menegaskan komitmen seluruh syarikat untuk meningkatkan proses pensijilan mereka demi mendapatkan semula kepercayaan pihak berkepentingan.

Model Toyota Yang Terjejas dan Punca Isu (Mengikut Skop Ujian)

Toyota Motor Corporation telah menyiasat permohonan pensijilan model seperti yang diarah oleh Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan (MLIT) pada 26 Januari 2024.

Walaupun ketika siasatan berjalan, tujuh model, termasuk beberapa yang telah dihentikan pengeluarannya sejak 2014, telah diuji menggunakan kaedah yang berbeza daripada piawaian kerajaan, dan perkara ini telah dilaporkan kepada MLIT pada 31 Mei 2024.

Permohonan pensijilan model yang dipersoalkan melibatkan data yang tidak mencukupi dalam ujian perlindungan pejalan kaki dan penumpang untuk tiga model pengeluaran (Corolla Fielder / Axio dan Yaris Cross) dan kesilapan dalam ujian impak serta kaedah ujian lain untuk empat model yang telah dihentikan pengeluarannya (Crown, Isis, Sienta, dan RX).

Berikut adalah senarai ringkasan model Toyota yang terjejas, tempoh pengeluaran, dan punca isu pensijilan berdasarkan skop ujian yang disebutkan:

  • Crown (Julai 2014 – Disember 2020)
    • Ujian Perlanggaran Hadapan Penuh: Data ujian pembangunan dengan sistem pemasa beg udara digunakan untuk pensijilan.
    • Ujian Anjakan Bagasi: Berat penghalang bergerak tidak konsisten dengan peraturan.
  • Crown (Royal / Athlete) (Ogos 2015 – Disember 2020)
    • Ujian Perlanggaran Hadapan Ofset: Data ujian pembangunan titik pengukuran lain digunakan untuk pensijilan (kiri digunakan untuk kanan, satu sisi digunakan untuk kedua-dua belah).
  • Isis (September 2015 – Januari 2018)
    • Ujian Perlanggaran Hadapan Penuh / Ujian Perlanggaran Hadapan Ofset: Data ujian pembangunan dengan sistem pemasa beg udara digunakan untuk pensijilan.
  • Corolla Axio (Sejak Februari 2015 – Masih dalam pengeluaran)
    • Ujian Perlindungan Pejalan Kaki: Data ujian pembangunan titik pengukuran lain digunakan untuk pensijilan (kiri digunakan untuk kanan).
    • Ujian Perlanggaran Belakang: Sudut impak tidak konsisten dengan peraturan.
  • Corolla Fielder (Sejak Februari 2015 – Masih dalam pengeluaran)
    • Ujian Perlindungan Pejalan Kaki: Data ujian pembangunan titik pengukuran lain digunakan untuk pensijilan (kiri digunakan untuk kanan).
    • Ujian Perlanggaran Belakang: Sudut impak tidak konsisten dengan peraturan.
  • Sienta (Mei 2015 – Julai 2022)
    • Ujian Anjakan Bagasi: Berat penghalang bergerak tidak konsisten dengan peraturan.
    • Ujian Kuasa Enjin: Data ujian pembangunan titik pengukuran lain digunakan untuk pensijilan (cth., kiri digunakan untuk kanan).
  • Yaris Cross (Sejak Julai 2020 – Masih dalam pengeluaran)
    • Ujian Anjakan Bagasi: Bongkah bagasi tidak konsisten dengan peraturan.
  • Lexus RX (September 2015 – September 2022)
    • Ujian Kuasa Enjin: Pengubahsuaian pada sistem kawalan enjin semasa ujian.

Garis Masa Pemakluman Media Mengenai Tindakan yang Diambil Toyota

  • 3 Jun 2024: Hasil Siasatan Berkenaan Permohonan Pensijilan Kenderaan
  • 5 Julai 2024: Penyiapan Siasatan Berkenaan Permohonan Pensijilan Kenderaan
  • 9 Ogos 2024: Toyota Kemuka Laporan Mengenai Langkah Pencegahan Berulang
  • 25 November 2024: Toyota Kemuka Laporan Kemajuan Mengenai Langkah Pencegahan Berulang
  • 27 Februari 2025: Toyota Kemuka Laporan Kemajuan Kedua Mengenai Langkah Pencegahan Berulang
  • 30 Mei 2025: Toyota Kemuka Laporan Kemajuan Ketiga Mengenai Langkah Pencegahan Berulang
Google ads
Back to top button