
CHINA GUNA ROBOT DAN DRON NAIK TARAF LEBUHRAYA SEPANJANG 158KM
China sekali lagi mencatat sejarah dalam teknologi pembinaan dengan menyiapkan projek penurapan lebuhraya tanpa pemandu pertama di dunia.
Sepanjang 157.79 km di Lebuhraya Beijing-Hong Kong-Macao, projek ini bukan sahaja mempercepatkan proses pembinaan tetapi juga menetapkan penanda aras baharu dalam kecekapan, keselamatan, serta kualiti jalan raya.
Teknologi Canggih dalam Pembinaan
Di tengah-tengah kejayaan ini adalah armada mesin pembinaan autonomi yang dibekalkan oleh Sany, pengeluar jentera berat terkenal dari China.
Projek ini menggunakan paver tanpa pemandu selebar 20 meter, enam penggelek dwi-drum seberat 13 tan, dan tiga penggelek tayar getah seberat 30 tan.

Kesemua mesin ini beroperasi dalam formasi 1+3+3+3 yang diselaraskan menggunakan sistem satelit Beidou bagi memastikan ketepatan tahap sentimeter serta rangkaian komunikasi berlatensi rendah untuk kawalan operasi masa nyata.
Antara peralatan utama ialah paver SAP200C-10 yang mampu menurap jalan selebar 19.25 meter dalam satu laluan sahaja.
Teknologi ini bukan sahaja mempercepatkan pembinaan tetapi juga mengurangkan jumlah sambungan turapan, menjadikan permukaan jalan lebih rata dan tahan lama.
Keselamatan dan Kecekapan yang Dipertingkatkan

Aspek keselamatan turut diberi keutamaan dalam projek ini. Setiap peralatan dilengkapi dengan ciri keselamatan berlapis, termasuk pagar elektronik, fungsi henti kecemasan, dan sistem pengesanan halangan masa nyata.
Algoritma canggih membolehkan jentera ini bertindak balas terhadap perubahan persekitaran dan mengurangkan risiko kemalangan. Penggunaan teknologi ini juga mengurangkan keperluan tenaga kerja di kawasan berbahaya.
Kejayaan China dalam pembinaan jalan raya tanpa pemandu ini menunjukkan potensi besar teknologi autonomi dalam industri pembinaan.
Bukan itu sahaja, ia bakal menjadi model bagi negara lain untuk meneroka penggunaan teknologi serupa dalam meningkatkan kecekapan, keselamatan, dan kelestarian infrastruktur masa hadapan.