Buletin

KENDERAAN ELEKTRIK PERTAMA MERCEDES DILANCARKAN. HAI EQC!

Ini mungkin berita paling hangat untuk hari ini. Pagi tadi, Mercedes telah mendedahkan kereta elektrik pertama di bawah jenama EQ teknologi (EQ bermaksud “Perisikan Elektrik”)

Pengumuman tersebut dibuat oleh Mercedes-Benz di Stockholm, Sweden dan nama lengkap kereta ini ialah Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC.

BACA: MENGEMBARA DENGAN NISSAN LEAF

Pengeluar Jerman itu mendakwa EQC akan mendapat manfaat daripada kualiti, keselamatan dan keselesaan yang diharapkan dari kenderaan Mercedes-Benz, tetapi pada masa yang sama “adalah perintis untuk melihat elektrik avant-garde sambil mewakili reka bentuk Progresif dan Mewah”.

Kenderaan ini dibekalkan dengan bateri 80 kWh (10 kWj lebih daripada versi konsep) dijangka mampu bertahan sehingga 200 batu (320 km). Bateri ini boleh dicas semula pada 110 kW (dari 10% hingga 80% dalam 40 minit).

Menurut siaran akhbar yang dikemukakan, 80 kWh adalah jumlah yang boleh digunakan: “Bateri lithium-ion, yang mempunyai kandungan tenaga yang boleh digunakan sebanyak 80 kWh membekalkan kenderaan dengan kuasa mencukupi.”

“EQC dilengkapi dengan generasi terbaru bateri lithium-ion (Li-Ion) sebagai sumber tenaga untuk kedua-dua motor elektrik. Bateri ini terdiri daripada 384 sel dan terletak di lantai kenderaan, antara kedua-dua gandar. Sistem bateri adalah modular dalam reka bentuk. Ia terdiri daripada dua modul dengan 48 sel dan empat modul dengan 72 sel.

Bateri voltan tinggi tersebut menghasilkan voltan nominal kira-kira 350 V dan kapasiti nominal adalah sekitar 218 Ah bagi capaian tenaga 80 kWh (menurut NEDC / WLTP).

Konsep penyejukan keseluruhan EQC, terdiri daripada fungsi pam haba dan dua penggalak pemanas PTC elektrik. Sejukan ini bukan sahaja pada kuasa elektronik, motor elektrik dan rotor, tetapi juga bateri itu sendiri.

Pada suhu rendah pemanas bateri memastikan prestasi dan kecekapan yang luar biasa.

Untuk penjana, Mercedes-Benz memutuskan untuk memasangkan dengan dua motor tanpa asynchronous – satu untuk gandar depan dan satu untuk gandar belakang. Output sistem pemacu semua roda EQC terletak pada motor berkapasiti 300 kW dan 564 lb-ft (765 Nm). Pecutan dari 0 hingga 60 mph (hampir 100 km / j) sekitar 4.9 saat.

Antara ciri menarik EQC ialah ia mempunyai sistem pemacu elektrik pada setiap gandar. Ini memberi EQC ciri pemanduan yang dinamik bagi semua kenderaan pacuan roda.

Untuk mengurangkan penggunaan kuasa, gear elektrik dikonfigurasi secara berbeza: motor elektrik depan dioptimumkan untuk kecekapan terbaik dalam julat beban rendah dan sederhana, manakala motor belakang menambah daya pemanduan sporty.

 

Google ads
Back to top button