
BMW MAHU GUNA FLAKS (RAMI BELANDA) UNTUK PERKAKASAN KENDERAAN!
BMW Group telah mencapai kejayaan besar. Selepas berjaya memanfaatkan bahan mentah boleh diperbaharui dalam arena perlumbaan, BMW Group kini bersedia untuk mengintegrasikan komposit gentian asli atau semula jadi ke dalam model pengeluaran.
Kejayaan ini tiba selepas beberapa tahun pembangunan dan penyelidikan mendalam, di mana komposit daripada bahan mentah boleh diperbaharui terbukti memenuhi tuntutan ketat struktur bumbung dalam homologasi kenderaan penuh.
Komponen ringan berasaskan flaks telah dibangunkan melalui kerjasama selama beberapa tahun dengan Bcomp, sebuah syarikat teknologi bersih dari Switzerland.
Flaks, atau rami belanda, adalah tumbuhan serba boleh yang seratnya telah lama digunakan dalam pelbagai industri.
Ia biasanya digunakan untuk menghasilkan fabrik linen, tali, benang, dan juga dalam pembuatan kertas berkualiti tinggi.
Bijinya pula dikenali sebagai biji rami, yang menghasilkan minyak biji rami (linseed oil) dan sering menjadi bahan tambahan dalam makanan.
Perkongsian strategik dengan Bcomp merupakan langkah penting dalam usaha BMW Group untuk terus mengurangkan pelepasan karbon dioksida setara (CO2e) dalam model kenderaan masa depan.
BMW i Ventures, cabang modal teroka syarikat, juga mempunyai kepentingan dalam Bcomp.
Pembinaan ringan telah lama menjadi tumpuan utama dalam pembangunan di BMW Group.
Penggunaan gentian asli dengan jejak CO2e yang lebih rendah dalam bahan komposit menjadi semakin penting. Ujian bahan telah menunjukkan kesesuaian gentian ini, terutamanya untuk perkakasan luaran dan dalaman.
Sebagai contoh, penggantian komposit gentian karbon dengan komposit gentian semula jadi pada bumbung kenderaan BMW Group generasi baharu dijangka membawa kepada pengurangan CO2e sekitar 40% dalam pengeluaran, serta kelebihan pada peringkat akhir hayat.
Bahan pengukuhan inovatif yang diperbuat daripada komposit gentian asli ini pertama kali digunakan oleh BMW M Motorsport dalam musim Formula E 2019.
Bermula dari situ, komponen ini telah berjaya menggantikan bahagian plastik gentian karbon (CFRP) dalam BMW M4 DTM dan M4 GT4.
Sejak tahun 2022, Bcomp telah menjadi rakan kongsi rasmi BMW M Motorsport untuk BMW M4 GT4.
Bahan ringan baharu ini melalui ujian prestasi mutlak apabila dipasang pada BMW M4 GT4 untuk perlumbaan 24 jam di Nürburgring
Franciscus van Meel, Ketua Pegawai Eksekutif BMW M GmbH, menyatakan bahawa komposit gentian asli penting untuk penyelesaian ringan yang inovatif dalam sukan permotoran dan mampu mengurangkan pelepasan CO2e dalam pembuatan.
Beliau menambah, bahan ini selari dengan slogan BMW M, ‘Dilahirkan di litar lumba. Dibuat untuk jalanan.
Mereka kini amat gembira untuk mengesahkan bahawa bahan-bahan ini telah sedia untuk pengeluaran am, satu kejayaan hasil kerjasama dengan rakan kongsi rasmi, Bcomp, dan tidak sabar untuk menggunakannya dalam rangkaian produk BMW M masa depan.





