
HONDA BAKAL GUNAKAN SISTEM PEMANDUAN PINTAR HUAWEI
Honda dilaporkan akan mengadaptasi sistem pemanduan pintar dari Huawei untuk pasaran kereta di China.
Dua model pertama akan menggunakan sistem bantuan pemanduan ini adalah Ye S7 dan Ye P7, yang merupakan sebahagian daripada jenama kenderaan elektrik (EV) baharu Honda khusus untuk pasaran China.
Jenama Ye dan Perkongsian dengan Huawei
Jenama Ye telah diperkenalkan oleh Honda sebagai usaha untuk memasuki pasaran EV yang semakin berkembang di China.
Pada mulanya, Honda merancang untuk melancarkan dua model crossover, Ye S7 serta Ye P7, pada tahun lalu. Namun, model tersebut tidak memenuhi jangkaan pelabur Jepun dan pelancarannya telah ditangguhkan ke suku pertama tahun 2025.

Model Ye S7 akan dihasilkan oleh usaha sama Dongfeng Honda, manakala Ye P7 akan dibina oleh GAC Honda.
Sebelum ini, kerjasama antara Honda dan Huawei hanya terhad kepada pembangunan kokpit pintar. Tetapi, untuk meningkatkan daya saing jenama Ye, Honda kini meneroka potensi menggunakan Huawei Intelligent Driving Solutions pada model-model Ye tersebut.
Huawei merupakan salah satu pembekal sistem bantuan pemanduan terbesar di China, dengan teknologi terkini seperti sistem Qiankun ADS yang menawarkan tahap pemanduan hampir menyamai kemahiran pemandu manusia.
Sistem ini menyokong Navigation Cruise Assist (NCA) yang membolehkan pemanduan automatik dari tempat letak kereta ke tempat letak kereta.
Huawei juga bekerjasama dengan jenama terkenal lain seperti Dongfeng, Changan, GAC, BAIC, Seres, Chery, serta JAC.

Sistem Pemanduan Pintar dan Ciri-Ciri Model Ye
Sistem bantuan pemanduan dari Huawei akan digunakan pada model Ye S7 dan Ye P7, bersama-sama dengan sistem Honda Sensing 360+, yang akan ditawarkan secara serentak.
Ini mencerminkan usaha Honda untuk mengekalkan kehadiran teknologi pemanduan pintar tersendiri di pasaran China, walaupun menerapkan teknologi pihak ketiga seperti Huawei.
Model Ye juga menampilkan beberapa ciri utama seperti paparan 40-inci AR-HUD dan bateri 89.8 kWh ternary NMC yang mampu memberikan prestasi unggul.
Cabaran dan Usaha Pemulihan Honda di China
Honda sebelum ini merupakan salah satu jenama kereta paling laris di China, tetapi penjualannya merosot lebih 30 peratus pada Januari hingga November 2024, dengan hanya 769,547 unit dijual berbanding 1,064,975 unit dalam tempoh yang sama pada tahun 2023.
Penurunan ini disebabkan oleh permintaan yang semakin meningkat terhadap kenderaan elektrik pintar baharu.
Sebagai tindak balas, Honda memperkenalkan jenama e:N, namun ia gagal mencapai kejayaan yang diharapkan.
Kini, Honda berharap jenama Ye dapat memulihkan kedudukannya di pasaran China yang sangat kompetitif.
- BACA: PERODUA CATAT JUALAN SEBANYAK 358,102 UNIT SEPANJANG 2024, MENINGKAT 8.4 PERATUS
- BACA: MITSUBISHI TRITON, OUTLANDER, DELICA D:5 UNTUK TAS 2025
- BACA: PROTON e.MAS 7 PENUHI ASPIRASI MOBILITI ELEKTRIFIKASI HIJAU TEMPATAN
- BACA: TERKINI: ZONTES ZT 703 F ADVENTURE BAKAL LANCAR MEI INI – HARGA BAWAH RM50K?