" "
Buletin

KAJIAN: KEBERGANTUNGAN TINGGI PADA KERETA BOLEH JEJAS KEBAHAGIAAN

Kebergantungan berlebihan terhadap kereta boleh memberi kesan negatif kepada kepuasan hidup, menurut kajian terbaru yang meneliti gaya hidup penduduk bandar dan pinggir bandar.

Kajian ini mendapati bahawa kebergantungan yang melampau terhadap penggunaan kereta bukan sahaja membebankan secara kewangan, malah boleh menjejaskan kesejahteraan subjektif individu.

Kajian ini menunjukkan terdapat “kesan signifikan” apabila kebergantungan kepada kereta melebihi 50 peratus untuk aktiviti di luar rumah.

Pada tahap ini, semakin tinggi kebergantungan terhadap kereta, semakin rendah tahap kepuasan hidup yang dilaporkan oleh individu.

Penulis utama kajian, Rababe Saadaoui, menjelaskan bahawa penggunaan kereta secara sederhana boleh meningkatkan kepuasan hidup. “Menggunakan kereta sekali-sekala memberikan keselesaan dan kepuasan, tetapi jika anda terlalu bergantung kepada kereta, ia mula memberi kesan negatif terhadap kebahagiaan,” katanya.

Menurut Saadaoui, “Kebergantungan ekstrem terhadap kereta mempunyai kos yang signifikan sehingga kesan buruknya mengatasi manfaatnya.”

Kajian ini juga mencerminkan perbezaan gaya hidup antara mereka yang tinggal di kawasan bandar dan luar bandar. Penduduk bandar sering mempunyai akses kepada pengangkutan awam dan kemudahan dalam jarak berjalan kaki, manakala mereka yang tinggal di kawasan luar bandar bergantung sepenuhnya kepada kereta untuk keperluan harian.

Keadaan ini menyebabkan golongan luar bandar berisiko lebih tinggi mengalami kesan negatif kebergantungan terhadap kereta.

Cabaran dan Penyelesaian

Salah satu penyelesaian yang paling mudah untuk mengurangkan kebergantungan terhadap kereta adalah berpindah ke kawasan lebih mesra pejalan kaki atau mempunyai rangkaian pengangkutan awam yang baik. Namun, langkah ini tidak praktikal bagi kebanyakan orang.

Sebaliknya, kajian ini menggesa pihak perancang bandar dan pembuat dasar untuk mempromosikan “multimodaliti dan corak guna tanah” yang mengurangkan kebergantungan terhadap kereta.

Tambahnya, ini termasuk memperkenalkan lebih banyak laluan basikal, meningkatkan akses kepada pengangkutan awam, serta membina komuniti yang lebih mesra pejalan kaki.

Kajian ini memberikan peringatan bahawa teknologi dan kemudahan tidak semestinya menjamin kebahagiaan. Sementara kereta memberi kebebasan bergerak, terlalu bergantung kepadanya boleh membawa kesan negatif terhadap kesejahteraan mental dan fizikal.

Google ads
Back to top button