Buletin

KENDERAAN ELEKTRIK TERBAKAR, KERAJAAN KOREA SELATAN MAHU PENGELUAR EV DEDAH JENAMA BATERI

Kementerian Alam Sekitar Korea Selatan mengumumkan pada hari Khamis bahawa mereka merancang untuk mengadakan mesyuarat minggu hadapan untuk membincangkan kebakaran yang melibatkan kenderaan elektrik (EV), termasuk satu kebakaran menyebabkan kerosakan besar-besaran, serta merangka langkah-langkah pencegahan bagi mengelakkan insiden sebegini berulang.

Mesyuarat pada hari Isnin itu akan turut melibatkan kementerian tanah dan industri serta agensi-agensi kerajaan lain seperti Agensi Kebakaran Kebangsaan.

Kerajaan dijangka mengumumkan langkah-langkah komprehensif mengenai kebakaran EV dalam masa terdekat.

Langkah ini diambil susulan kebimbangan penganalisis yang menyarankan agar pihak berkuasa dan industri EV mencari cara untuk meredakan kerisauan awam mengenai keselamatan, di tengah-tengah penurunan jualan dalam sektor ini.

Akhbar Chosun Ilbo melaporkan bahawa Korea Selatan merancang untuk mewajibkan pengeluar EV untuk mendedahkan jenama bateri yang digunakan dalam kenderaan mereka.

Pada masa ini, pengeluar kenderaan di Korea Selatan perlu menyediakan maklumat tertentu mengenai kenderaan seperti kecekapan bahan api, tetapi hanya sedikit butiran mengenai bateri dan mereka tidak diwajibkan untuk menyatakan nama pengilang bateri tersebut.

Laporan media turut menyatakan bahawa minggu lalu, sebuah sedan elektrik Mercedes-Benz dengan bateri yang dibuat oleh syarikat China, Farasis Energy, terbakar di garaj bawah tanah sebuah apartmen di Incheon, Korea Selatan.

Kebakaran tersebut mengambil masa lebih daripada lapan jam untuk dipadamkan dan menyebabkan kerosakan pada kira-kira 140 kereta, sementara 23 orang dimasukkan ke hospital akibat kejadian tersebut.

Mercedes-Benz Korea menyatakan mereka mengambil insiden ini dengan serius dan merancang untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi menentukan punca kebakaran tersebut.

Farasis bagaimanapun belum memberikan sebarang komen mengenai insiden itu.

Menurut laporan dari Ibu Pejabat Kebakaran & Bencana Metropolitan, sumber elektrik menyumbang kepada 53 peratus daripada kebakaran kereta di garaj bawah tanah.

“Siri kebakaran EV yang berlaku di tempat letak kereta bawah tanah telah dikaitkan dengan peningkatan ketidakpercayaan pengguna terhadap EV,” kata penganalisis di Samsung Securities, Esther Yim.

Beliau turut menyeru agar industri ini mengambil langkah-langkah untuk meyakinkan semula pengguna.

Bulan lalu, Hyundai Motor mengumumkan bahawa mereka akan memperluas barisan kenderaan hibrid berikutan penurunan permintaan EV secara global.

Sementara itu, pembuat bateri LG Energy Solution telah mengurangkan sasaran jualan tahunannya kerana penurunan permintaan EV di peringkat global.

Google ads
Back to top button