Buletin

MERCEDES LABUR RM9.2 BILION DI CHINA UNTUK BERSAING DENGAN PENGELUAR EV

Pada 4 September, Mercedes-Benz Group mengumumkan pelaburan lebih daripada 14 bilion yuan (RM9.2 bilion) bersama rakan kongsi tempatan bagi memperluas rangkaian produk mereka di China.

Bermula tahun 2025, Mercedes-Benz akan memulakan pengeluaran model elektrik eksklusif untuk pasaran China, termasuk CLA jarak roda panjang, SUV GLE jarak roda panjang, serta MPV elektrik mewah berasaskan platform VAN.EA.

Pengumuman ini dibuat di tengah-tengah kemungkinan penutupan kilang Volkswagen di Jerman dan tarif EU yang dikenakan ke atas kenderaan elektrik (EV) dari China.

Pelaburan ini juga mengikuti langkah serupa oleh pengeluar kereta Jerman lain seperti Volkswagen Group dan BMW AG pada April lalu.

Mercedes-Benz Concept CLA Class

Dilaporkan bahawa lebih daripada 10 bilion yuan (RM6.5 bilion) akan diperuntukkan untuk operasi kenderaan penumpang, manakala lebih 4 bilion yuan (RM2.6 bilion) akan dilaburkan dalam kenderaan komersial ringan.

Menurut laporan, model-model baharu ini akan dihasilkan oleh usaha sama sedia ada Mercedes, Beijing Benz (usaha sama dengan BAIC) dan Fujian Benz.

Perkembangan berkaitan, Beijing Benz akan mula mengeluarkan model baharu menggunakan platform Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) tahun hadapan, termasuk model CLA elektrik jarak roda panjang.

Model ini mempunyai platform 800 volt dengan kecekapan penukaran tenaga sebanyak 93%, mencapai jarak 400km dengan hanya 15 minit pengecasan serta kecekapan tenaga mencapai 12 kWh setiap 100km.

Satu lagi fokus utama pelaburan ini adalah penyelidikan dan pengeluaran tempatan bagi SUV GLE, yang sebelum ini merupakan model import terlaris.

Versi buatan China ini akan memberi tumpuan kepada keselesaan di tempat duduk belakang dan teknologi pintar yang disesuaikan untuk pasaran China.

Bukan itu sahaja, pelaburan tersebut turut menyokong pengeluaran MPV elektrik mewah baharu oleh Fujian Benz berasaskan platform VAN.EA, termasuk semua kenderaan komersial ringan sederhana dan besar.

Pelaburan Mercedes di China menandakan komitmen jangka panjang mereka terhadap pasaran tempatan.

Syarikat ini telah melaburkan lebih daripada 100 bilion yuan (RM65 bilion) di China sejak 2014, termasuk 10 bilion yuan (RM6.5 bilion) untuk penyelidikan dan pembangunan dalam tempoh lima tahun yang lalu.

Google ads
Back to top button