ANTHONY LOKE UMUM KEMAS KINI MENGENAI PENGANGKUTAN UDARA, LAUT DAN DARAT KEPADA PELABUR
Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengumumkan kemas kini utama mengenai pengangkutan udara, laut dan darat Malaysia semasa Invest Malaysia Kuala Lumpur 2023 Siri 1 minggu lepas.
Sebagai salah seorang menteri paling sibuk sejak dilantik kira-kira tiga bulan lalu, Ahli Parlimen Seremban itu memaklumkan pelabur tentang keadaan pengangkutan yang menghubungkan wilayah terpenting Malaysia, Lembah Klang dengan dunia luar.
Perjanjian operasi baharu (OA 2023) antara kerajaan dan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) akan memberikan lebih fleksibiliti kepada kerajaan dan MAHB untuk menguruskan setiap aspek lapangan terbang mereka.
Salah satu ciri utama OA baharu ialah memberikan pihak berkuasa bebas kepada MAHB untuk meluluskan sebarang pengaturan baharu, pembangunan baharu atau pembinaan lapangan terbang baharu.
“OA baharu merangkumi kepentingan MAHB termasuklah mengadakan perbincangan bersama kerajaan untuk setiap projek selain melihat model pulangan untuk MAHB,” katanya kepada hadirin di forum acara bertajuk “Pembangunan Infrastruktur untuk Pertumbuhan Mampan” .
Pada ketika ini, pembangunan lapangan terbang telah menjadi isu kerana banyak negeri meminta lapangan terbang dinaik taraf, dipertingkatkan atau diperluaskan.
“Setiap tahun, (dengan sedikit pembiayaan) hanya satu atau dua lapangan terbang diberi perhatian. Oleh itu, OA baharu menyediakan garis panduan mengenai mekanisme pembiayaan.” Jelas beliau.
Pelabuhan Barat
Beliau juga mendedahkan bahawa syarikat konsesi West Port akan dimuktamadkan pada separuh kedua 2023.
Kini, West Port mempunyai 80 peratus bahagian pasaran trafik kontena Pelabuhan Klang dan mereka mencapai 21 peratus penggunaan pada tahun 2022.
Menurut Loke, pemuktamadan konsesi West Port telah ditangguhkan selama beberapa tahun.
“Selagi pejabat saya dapat menyiapkan semua kertas kerja, kami bakal bawa ke Kabinet untuk kelulusan,” kata Loke.
Peluasan Pelabuhan Barat, katanya, tidak dapat dielakkan kerana kapasiti semasanya ialah 14 juta unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) setahun.
“Selepas pembesaran, Pelabuhan Barat 1 dan Pelabuhan Barat 2 akan mempunyai jumlah kapasiti sebanyak 27 juta TEU pada 10 tahun akan datang walaupun terdapat had tertentu kerana ia berdekatan dengan Pulau Carey yang telah diperuntukkan projek pelabuhan lain,”
Pelabuhan Tanjung Pelepas
Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) mencatatkan prestasi cemerlang semasa wabak menjadikan pelabuhan itu lebih produktif, masa pemulihan lebih cepat serta lebih berdaya maju.
“Pada awalnya, tiada siapa sangka ia akan berjaya kerana terletak di sebelah Singapura. Kita seharusnya lebih yakin dari segi kemampuan kita untuk bersaing.
“Semua pelabuhan persekutuan kita diswastakan dan perlu bersaing dari segi pasaran. Kerajaan perlu mengkaji semula peraturannya secara berterusan, bagi membolehkan ia terus berdaya saing dengan negara jiran.”
Pelabuhan Bintulu
Dalam pada masa yang sama, Anthony Loke turut mendedahkan bahawa kerajaan negeri Sarawak telah meminta untuk melihat kemungkinan mengembalikan Pelabuhan Bintulu sebagai pelabuhan negeri.
Buat masa ini, tempoh tamat konsesi Pelabuhan Bintulu ialah pada Disember 2022 dan ia sedang berjalan dengan konsesi sementara sehingga Jun 2023.
“Satu mesyuarat telah diadakan antara saya dan timbalan perdana Menteri di mana kita sedang membentuk jawatankuasa untuk melihat mekanisme terbaik kerana ia melibatkan perundangan persekutuan.” Kata Loke.
Kemas kini mengenai Perkhidmatan Rel dan Kereta Api
MRT Corp meningkatkan kerjasama dengan sektor swasta, khususnya pemilik tanah persendirian untuk memastikan stesen kereta api berada di sepanjang Transit Oriented Developments (TODs) bagi mengurangkan kos projek MRT3.
Selain itu, Sistem Transit Rapid Johor Bharu–Singapura (RTS Link) akan siap sebelum 2026 dan beroperasi pada 1 Jan 2027.
Mengenai projek Transit Aliran Ringan (LRT) Bayan Lepas, beliau berkata ia masih dalam perancangan dan kerajaan negeri Pulau Pinang mahu meneruskan projek itu.
Tambah beliau, Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) juga setakat ini tiada perubahan dari segi penjajaran ECRL.
Untuk Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur–Singapura, beliau menegaskan bahawa HSR mesti dilaksanakan oleh sektor swasta dan bukannya dibiayai oleh kerajaan. – The Malaysian Reserve
- BACA: KEMALANGAN MENGAKIBATKAN KEMATIAN BAYI DALAM KANDUNGAN – ANTHONY LOKE ARAH JPJ DAN APAD AMBIL TINDAKAN SEGERA
- BACA: INDONESIA BAKAL GUNA ELECTRONIC ROAD PRICING (ERP), NETIZEN MALAYSIA MAHU SISTEM SAMA DILAKSANAKAN
- BACA: REBAT INSURANS TAMBAHAN UNTUK PEMANDU DENGAN REKOD BERSIH
- BACA: VOLVO BUSES LANCAR BAS DUA TINGKAT VOLVO B11RLE – SANI EXPRESS TEMPAH 12 UNIT