Buletin

BYD PERTARUH EV MIKRO UNTUK TAKLUK PASARAN KEI CAR JEPUN

Gergasi kenderaan elektrik (EV) dari China, BYD, bakal memasuki pasaran kenderaan mikro (kei car) Jepun bernilai AS$18 bilion (sekitar RM84 bilion) pada 2025 menerusi pelancaran EV kos rendah yang direka khas untuk pasaran luar negara.

Presiden BYD Jepun, Atsuki Tofukuji, mengesahkan kepada Financial Times bahawa model baharu itu tidak akan dijual di China, sebaliknya menyasarkan pasaran luar seperti Jepun.

EV mikro tersebut dijangka dilancarkan pada separuh kedua 2025 dengan harga sekitar 2.5 juta yen (kira-kira RM75,000), lebih murah daripada model BYD Dolphin yang kini dijual pada 2.9 juta yen (RM87,000).

Kenderaan ini bakal dilengkapi bateri 20kWh dengan jarak pemanduan WLTC sejauh 180km, pengecasan pantas 100kW, dan sistem HVAC dengan pam haba.

Ia dijangka bersaing secara langsung dengan model popular di Jepun seperti Nissan Sakura dan Mitsubishi eK X EV, dan mungkin menjadi EV asing pertama yang direka khusus untuk segmen kei car di negara itu.

Pasaran kei car EV di Jepun berkembang pesat, melonjak daripada 2.6 peratus pada 2021 kepada 46.3 peratus daripada jumlah jualan EV pada 2022. Sehingga Mac 2025, BYD telah menjual 4,530 kenderaan di Jepun.

Langkah ini selari dengan strategi global BYD yang semakin agresif. Pada 1 Jun, syarikat melaporkan jualan sebanyak 382,500 unit kenderaan tenaga baharu (NEV) bagi bulan Mei, meningkat 15.3 peratus berbanding tahun lalu.

Jualan luar negara pula melonjak 133.6 peratus kepada 88,640 unit, dengan jumlah eksport NEV mencecah 89,047 unit dan pemasangan bateri sebanyak 28.48GWh.

Secara keseluruhan, BYD telah menjual 1.76 juta NEV dari Januari hingga Mei 2025, meningkat 38.7 peratus tahun ke tahun. Jualan kenderaan penumpang mencapai 1.74 juta unit, manakala kenderaan komersial melonjak lebih lima kali ganda kepada 27,726 unit.

BYD turut mengembangkan pengeluaran tempatan di Thailand dan Uzbekistan, selain membina kilang baharu di Kemboja. Mereka juga telah melancarkan armada kapal pengangkut kenderaan sendiri bagi menyokong eksport.

Penganalisis meramalkan eksport BYD akan terus meningkat pada 2025, dipacu oleh barisan produk baharu, logistik yang kukuh dan rangkaian pengedar yang lebih luas.

Pada April lalu, BYD buat pertama kali mengatasi Tesla dalam jualan EV di Eropah, dengan 7,231 unit dijual berbanding 7,165 unit oleh Tesla, menurut data JATO Dynamics.

Dengan pelancaran model serantau seperti EV mikro khas untuk Jepun serta pelaburan berterusan dalam pengeluaran dan teknologi pintar, BYD dilihat semakin kukuh sebagai pemain utama dalam pasaran EV global.

Google ads
Back to top button