Iklan Pilihan

#IKLANPILIHAN: TRAK LEJEN, PINZGAUER. FULLY RESTORED!

Di negara asalnya iaitu Austria, Pinzgauer merujuk kepada sejenis baka kuda yang ada di sana. Pinzgauer merupakan sebuah kenderaan mobiliti yang dihasilkan oleh syarikat Steyr-Daimler-Puch yang berpAngkalan di Austria.

Prototaip pertama di hasilkan pada tahun 1965 dan selepas kajian dan pembangunan selama dua tahun, ia mula dihasilkan pada tahun 1971.

Rekabentuk cesi dan enjin diketuai oleh Erich Ledwinka. Pasukan anggota keselamatan seluruh dunia pada ketika ini mencari pengganti Land Rover mula memesan Pinzgauer dalam kuantiti besar termasuklah Arab Saudi, Austria, United Kingdom, New Zealand, Switzerland, Austria dan juga Amerika Syarikat.

Enjin Pinzgauer dibekalkan Steyr, dengan pilihan 4 silinder petrol atau enjin diesel 5 atau 6 silinder 88 kuasa kuda. Enjin diesel dengan sesaran 2500cc ini dipadankan dengan kotak gear 5 kelajuan manual atau empat kelajuan automatik.

Enjin versi pertama ini menggunakan suapan karburetor berkembar bagi membekalkan bahan api kepada enjin dan bagi memudahkan anggota keselamatan menyelenggara Pinzgauer ia juga datang dengan enjin sejukan udara. Cuma kelemahan enjin ini ialah ia sedikit bising berbanding dengan enjin sejukan cecair.

Untuk versi kedua dan seterusnya, enjin Pinzgauer telah dinaiktaraf dengan beberapa pembaharuan termasuklah enjin yang dibekalkan oleh Volkswagen dengan sesaran 2400cc 6 silinder turbodiesel, enjin 2500cc 5 silinder turbodiesel yang menghasilkan kuasa 136 kuasa kuda dan juga enjin Steyr 3200cc 6 silinder turbodiesel yang menghasilkan 194 kuasa kuda.

Walaupun ia tidak boleh dipandu laju kerana halaju maksimanya hanya pada 100km/j, namun keistimewaan Pinzgauer ialah pada keupayaan membawa dan menunda beban.

Kapasiti muatan beban yang boleh dibawa oleh Pinzgauer ialah 1000kg untuk varian 4×4 dan 1500kg bagi varian 6×6. Trak ini juga boleh menunda beban seberat 5000kg pada bahagian belakang menjadikan ia pilihan yang sesuai untuk kegunaan logistik sekiranya diperlukan.

Malah ia boleh mengangkut 10 anggota unit keselamatan dalam satu satu masa berbanding dengan Humvee. Dengan tangki bahan api sebesar 125 liter untuk kegunaan tentera, jarak operasi Pinzgauer mencecah sehingga 700km untuk sekali isian diesel.

Mazda CX30

Cesi kenderaan ini menggunakan rekaan “Central Tube” dimana kerangka ini bertindak sebagai perumah untuk menempatkan sistem penyampaian kuasa.

Seperti biasa, enjin dan kotak gear dipasang pada bahagian belakang gandar depan dan kuasa enjin dihantar ke roda belakang melalui aci propeller yang dipasang dalam cesi “Central Tube”. Cangkuk penunda di pasang pada depan dan belakang cesi selain dari Kabin untuk penumpang atau kargo dipasang di atas cesi.

Cesi ini akan disokong oleh gandar depan dan gandar belakang yang menerima kuasa dari aci propeller dan mempunyai gear pembahagi yang boleh diaktifkan dengan kuasa elektrik.

Gandar ini pula akan digantung pada spring lingkaran untuk model 4×4. Sistem ini berlainan dengan model 6×6 yang menggunakan spring dedaun untuk gandar belakang.

Kelebihan menggunakan cesi “Central Tube” yang digabungkan dengan gandar ialah berat kenderaan disebarkan dengan sekata bagi menambah kestabilan kenderaan serta pusat graviti yang rendah.

Baiklah, ini ada sebuah nak dijual. nampak cantik dah siap restore tak perlu pening kepala dah.

……………………………………………………………….

RM85000 Jualan Hari Raya. Harga boleh runding.

Dokumen lengkap. Boleh tukar nama.

Pinzgauer 716 2.4 inline 6, Manual.

Khas untuk peminatnya.

Untuk maklumat lanjut, whatsapp 0123205797

https://pinzgauer.wasap.my

Tlg pakat share ya. Tolong Mohd Harith Hasim

………………………………………..

GALERI

Tags
Google ads
Back to top button