INSENTIF DITAMATKAN, JUALAN EV DI JERMAN TURUN 54.9 PERATUS
Seperti kebanyakan negara lain di dunia, Jerman sebelum ini memberikan insentif cukai kepada rakyat yang membeli kenderaan elektrik.
Walau bagaimanapun, pada bulan Disember, kerajaan negara tersebut secara tiba-tiba memutuskan untuk menamatkan program insentif.
Berbanding Disember 2023, jualan kenderaan elektrik baharu turun 54.9 peratus, manakala jualan hibrid plug-in turun 19.6 peratus pada bulan pertama 2024.
Sebaliknya, pasaran kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman meningkat lebih daripada 9 peratus — peningkatan 9.1 peratus untuk gas, peningkatan 9.5 peratus untuk diesel.
Walaupun penamatan insentif cukai secara tiba-tiba sudah pasti menjadikan kejatuhan jualan EV lebih teruk, itu bukan satu-satunya sebab untuk kejatuhan jualan.
Penurunan jualan bermula pada bulan Disember, mendorong pakar seperti Constantin Gall, rakan kongsi pengurusan di EY untuk pasaran Eropah Barat, mencadangkan bahawa terdapat isu asas yang menyumbang kepada kemelesetan ini.
“Ekonomi lemah, kos pembiayaan yang tinggi dan ketegangan geopolitik membawa kepada keengganan untuk membeli,” kata Gall kepada Wall Street Journal.
Walaupun dia mengakui bahawa kekurangan insentif akan menjadi cabaran bagi pembuat kereta, dia menambah bahawa “secara keseluruhannya, 2024 mungkin menjadi tahun yang sukar untuk industri automotif.”
Tambahnya lagi, pelbagai isu dinyatakan di atas memulakan perang harga di Jerman, di mana syarikat seperti VW, Tesla, dan BYD China semuanya telah mengumumkan pemotongan harga pada model elektrik.
Dengan prospek ekonomi Jerman yang masih suram, penganalisis menjangkakan bahawa pemotongan harga akan berterusan hingga 2024 dan mungkin sukar untuk ditanggung oleh syarikat EV yang lebih kecil.
Persatuan automotif Jerman, VDA, meramalkan pertumbuhan 2 peratus dalam pasaran kereta penumpang global pada 2024, mencecah 77.4 juta kereta, hampir menyamai paras pra-pandemi 78.8 juta.
Bagaimanapun, persatuan itu meramalkan penurunan 1 peratus dalam pasaran kereta Jerman untuk tahun yang sama, dengan jualan menurun kepada 2.82 juta kereta, turun 25 peratus daripada tahap pra-pandemi, menurut Reuters.
Tetapi Jerman bernasib baik kerana ia kekal sebagai salah satu pengeksport automotif terbesar dunia, mungkin menawarkan sedikit kelegaan kepada pembuat kereta di tengah-tengah prospek industri yang mencabar.
- BACA: VW, RENAULT DAN STELLANTIS JALIN KERJASAMA STRATEGIK – BINA MODEL EV HARGA LEBIH MURAH, BERSAING DENGAN TESLA DAN JENAMA CHINA
- BACA: PORSCHE 959 INI ABANG TIRI NISSAN R32 GT-R. LAIN MAK LAIN BAPAK, TAPI DUDUK SERUMAH
- BACA: PERSAINGAN BERTAMBAH SENGIT, PERANG HARGA NEV SEMAKIN RANCAK DI CHINA
- BACA: KESEMPATAN DALAM KESEMPITAN – KEGAGALAN ROKET CHINA ‘BUKA PINTU’ KEPADA SPACEX DI INDONESIA