TARIF EV: EU SEDIA KEMUKA SYARAT BAHARU, BERUNDING DENGAN CHINA
Suruhanjaya Eropah menyatakan kesediaannya untuk meneruskan rundingan dengan China bagi mencapai perjanjian yang berpotensi mengelakkan tarif terhadap kenderaan elektrik (EV) buatan China, walaupun tarif tersebut telah dikuatkuasakan.
Seorang pegawai kanan EU menyatakan bahawa Suruhanjaya kini sedang menjalankan siasatan terhadap subsidi yang didakwa diberikan kepada EV dari China.
Menurut tiga sumber rapat dengan perkara ini, Suruhanjaya telah mengemukakan cadangan kepada 27 negara anggota EU mengenai tarif akhir terhadap EV China, dengan tahap tarif yang dikira pada bulan September.
Pengundian mengenai cadangan tersebut dijadualkan berlangsung pada hari Jumaat ini.
Walau bagaimanapun, satu teks tambahan turut dimasukkan, menyatakan bahawa rundingan dengan China setakat ini belum menyelesaikan pertikaian mengenai subsidi yang didakwa.
Tambahan, rundingan untuk mencari kompromi masih boleh diteruskan walaupun negara-negara EU bersetuju dengan kadar tarif yang dicadangkan.
Suruhanjaya Eropah juga menyatakan bahawa ia boleh mempertimbangkan semula ‘price undertaking’ – melibatkan harga minimum import serta had kuantiti – selepas sebelum ini menolak tawaran daripada syarikat-syarikat China.
Pengarah Suruhanjaya yang bertanggungjawab ke atas pertahanan perdagangan, Martin Lucas, memaklumkan kepada Parlimen Eropah bahawa rundingan teknikal dengan China kini berlangsung hampir setiap hari dan mungkin berlarutan sehingga hujung Oktober.
“Kesimpulan siasatan ini bukanlah penamat kepada perundingan dengan China untuk mencari penyelesaian. Siasatan ini mempunyai tarikh akhir undang-undang yang perlu dipatuhi, dan langkah-langkah muktamad perlu dikuatkuasakan menjelang 31 Oktober,” jelas Lucas.
Beliau turut menambah bahawa ‘price undertaking’ atau penyelesaian lain masih boleh diterima selepas tarikh tersebut.
Menurut Lucas lagi, pengeluar automotif China telah mengemukakan tawaran yang dipinda, namun ia masih belum diterima walaupun terdapat kemajuan.
Tarif yang dicadangkan ini berbeza-beza, daripada 7.8 peratus untuk EV Tesla yang dibuat di China hingga 35.3 peratus untuk syarikat seperti SAIC dan lain-lain.
Tarif ini akan ditambah kepada duti import kenderaan EU yang standard sebanyak 10 peratus.
Anggota EU dijangka mengundi pada hari Jumaat untuk memutuskan sama ada untuk menyokong tarif akhir atau ‘definitif’ bagi tempoh lima tahun akan datang.
Tarif ini akan dikenakan melainkan majoriti kelayakan 15 negara EU yang mewakili 65 peratus daripada populasi EU mengundi menentangnya.
Sekiranya tarif definitif dikenakan, ia bermakna duti sementara yang telah dikenakan sejak Julai juga perlu dibayar.
Sehingga siasatan EU tamat, syarikat-syarikat masih boleh menggunakan jaminan bank bagi menanggung kos ini.
Tarikh akhir keputusan ini adalah pada 30 Oktober, di mana pengundian kali kedua mungkin diperlukan jika keputusan awal tidak mencukupi.
- BACA: BAIC BJ40 TAKLIMAKAN RALLY CHAMPION EDITION – BARULAH NAMPAK LASAK DAN RUGGED
- BACA: IMPIAN MILIKI FORD RANGER RAPTOR LEBUR, RM106K LESAP – TERPEDAYA IKLAN JUAL KERETA DI FACEBOOK
- BACA: KEANU REEVES BAKAL BERLUMBA DALAM TOYOTA GR86 CUP – BOLEH MENANG KE JOHN WICK?
- BACA: PORSCHE TAYCAN TURBO GT KINI PEGANG MAHKOTA 0-100KMJ BAWAH 2 SAAT – TESLA KAT MANA