
TOYOTA TAWAR BELI SEMULA BZ4X, APA YANG TERJADI?
Pada Jun, Toyota memberitahu pemilik kereta elektrik bZ4X supaya tidak memandu crossover itu kerana potensi tayar tercabut. Kini, apabila proses panggilan semula itu berlarutan hingga Ogos, Toyota menawarkan untuk membeli semula EV yang tidak dapat digunakan oleh pelanggan.
Seorang Redditor pada forum pemilik bZ4X menyiarkan surat awal yang menawarkan pembeli dua penyelesaian. Satu, peminjam tanpa kos dengan pembayaran balik kos gas, kredit $5,000 (RM22,280) ke atas baki pembayaran pada crossover (atau rebat jika kenderaan itu dibayar), lanjutan faedah pengecasan percuma dan waranti kereta itu telah dijual. Kedua, tawaran untuk membeli semula bZ4X mereka.

Portal The Drive mengesahkan dengan wakil Toyota bahawa surat itu adalah tulen dan pembeli akan mempunyai pilihan untuk menjual kereta mereka kembali kepada Toyota. Namun, syarat untuk pembelian semula mungkin berbeza-beza, bergantung pada keadaan bZ4X mereka juga.
Bagi pembeli yang membayar wang pendahuluan, mereka perlu menghubungi pasukan perkhidmatan pelanggan Toyota.
Panggilan semula itu menjejaskan 2,700 unit bZ4X di seluruh dunia, di mana 260 daripadanya adalah di pasaran Amerika Syarikat, jadi pembelian balik itu dilihat tidak akan menjejaskan sejumlah besar EV berkenaan.
Pembelian balik kenderaan sebenarnya amat jarang berlaku. Ini juga bukan pembelian balik secara mandatori, tetapi ia datang pada masa yang sukar untuk Toyota kerana ia cuba menghasilkan EV untuk pasaran massa.
Sesetengah pembeli yang telah menempah awal bZ4X menyatakan bahawa jika proses pembaikan ditangguhkan terlalu lewat dalam tahun ini, mereka berpotensi kehilangan kredit cukai penuh yang Toyota telah terima.