
JUALAN KERETA LOTUS MENINGKAT, TAPI MASIH RUGI RM935 JUTA – RANGKA STRATEGI BAHARU
Lotus kini mengalami perjalanan yang sukar dalam usaha mereka untuk menembusi pasaran kereta elektrik.
Walaupun keputusan kewangan untuk separuh pertama tahun 2024 menunjukkan peningkatan ketara dalam penghantaran berbanding tahun lalu, syarikat itu telah mengurangkan unjuran penghantaran mereka lebih daripada 50 peratus.
Pada masa yang sama, laporan mendedahkan bahawa kerugian syarikat terus meningkat.
Lotus Technology, syarikat yang disenaraikan di bursa saham dan merupakan cabang dari Lotus Group yang bertanggungjawab membina dan menjual kereta, sebelum ini menjangkakan untuk menghantar kira-kira 26,000 kereta tahun ini.

Namun, syarikat itu dalam satu kenyataan dikeluarkan pada hari Rabu menyatakan, “Setelah menilai keadaan pasaran yang sedang berkembang, dan ketidakpastian ditimbulkan oleh dasar tarif baru di AS dan EU, syarikat telah menyemak semula sasaran penghantaran untuk 2024 kepada 12,000 unit.”
Setakat ini, Lotus telah menjual 4,873 kereta di peringkat global pada tahun 2024, peningkatan sebanyak 239 peratus berbanding 2023.
Lonjakan ini boleh dikaitkan dengan permulaan penghantaran dua kereta elektrik baru Lotus, SUV Electre dan sedan Emeya.
Jenama ini telah menjual 2,389 sedan dan SUV setakat ini pada 2024, berbanding hanya 871 unit pada tahun 2023.
Selain itu, penghantaran kereta sport Lotus Emira yang menggunakan enjin petrol juga meningkat secara mendadak pada separuh pertama tahun ini.
Lotus telah menjual 2,484 unit pada tahun 2024 setakat ini, meningkat daripada hanya 568 kereta pada tahun sebelumnya.
Ini mungkin disebabkan oleh kemampuan syarikat untuk memulakan penghantaran di AS selepas bertahun-tahun mengalami masalah berkaitan pelepasan.
Walaupun pendapatan meningkat dengan ketara seiring peningkatan jualan—RM1.04 bilion untuk suku tahun ini berbanding hanya RM514 juta tahun lalu—kerugian bersih Lotus terus meningkat.
Syarikat itu mencatat kerugian sebanyak RM935 juta untuk suku tahun ini, meningkat daripada RM894 juta pada tahun lalu.
Lotus menjelaskan bahawa peningkatan ini disebabkan oleh perbelanjaan jualan dan pemasaran yang berkaitan dengan pengembangan mereka, menurut Automotive News.
Namun, tidak semua harapan hilang. Lotus telah melancarkan pelan yang dipanggil “Win26,” digambarkan sebagai strategi untuk “mengoptimumkan lagi proses dan struktur dalaman, melaksanakan langkah-langkah kos keseluruhan, dan menyusun semula rancangan produk mereka untuk memenuhi keperluan pasaran global yang pelbagai.
Menurutnya, strategi berkenaan adalah dengan matlamat untuk mencapai aliran tunai operasi dan EBITDA yang positif pada tahun 2026.
Dengan permintaan untuk kenderaan elektrik semakin berkurangan, hanya masa yang akan menentukan sama ada jenama ini dapat mengubah nasib mereka.