Artikel Pilihan

NAK BUKA BENGKEL? INI 8 PERKARA PENTING YANG JARANG DICERITAKAN…

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit TIPS kepada pemilik-pemilik bengkel kereta di Malaysia ini.

Umum mengetahui bahawa sekarang perniagaan bengkel menservis dan membaikpulih kenderaan semakin banyak bak cendawan yang tumbuh selepas hujan. Melayu, Cina, India dan juga Bumiputera, ramai yang buka bengkel sekarang. Ada yang semakin sukses, ada juga yang hampir muflis.

Ada banyak sebab kenapa mereka boleh terus sukses dan ada banyak sebab juga kenapa mereka hampir muflis. Mari kita rungkaikan.

1. Sabar (Patience)

Ramai yang kalah bab ni. Di sini saya letak di point pertama kerana asbab-asbab berikutnya semua berkaitan dengan sifat sabar.

2. Sambut Dengan Tangan Terbuka (Warm Welcome)

Ketika pelanggan datang ke kedai anda, adalah satu kemestian kepada anda untuk menyambut mereka dengan tangan serta hati yang terbuka. Jauhkan sikap suka menghakimi kemampuan seseorang.

Acap kali saya dengar bila ada pelanggan datang, staff serta pemilik bengkel mengeluarkan ayat “Dia ni takde duit sangat ni”, “Dia ni survey harga je ni”.

JANGAN buat begini. Layan mereka secara professional. Dapatkan kepercayaan mereka. Jika mereka dah percaya, apa pun anda tawarkan mereka akan buat tanpa banyak tanya. Terapkan sikap begini juga pada staff anda.

Ada yang bersikap skeptikal terhadap golongan “Driver”.

Jangan Tuan-Tuan, golongan Driver ini lah sebenarnya yang bawa banyak rezeki. Bos mereka percaya pada mereka. Apa yang perlu anda buat adalah layan mereka baik-baik dan jadikan mereka kawan.

3. Berterus Terang (Transparent)

Kenapa berterus terang ? Sebab ramai yang tak berani berterus terang.

Tak semua, tapi ramai yang suka cakap berbelit. Bila dah berbelit, sudahnya sendiri terbelit. Contoh berterus terang adalah jika sebuah kenderaan itu masuk ke bengkel anda dengan suatu masalah, anda hendaklah terangkan kepada pelanggan secara jelas dan nyata tentang sesuatu perkara.

Jika perlu periksa dahulu, beritahu pelanggan yang kenderaan perlu diperiksa. Jika perlu tambahan kos, cakap dari mula dan jangan bila kereta dah siap tambah itu ini dalam bil.

Jika perlu lebih masa cakap perlu lebih masa. JANGAN sesekali buat kerja tak siap. Bila pelanggan naik angin, mula cakap berbelit. Berterus teranglah. Walaupun keadaan memaksa.

4. Sebut Harga (Quotation)

Bab ini ramai yang kalah. Belum apa-apa sudah bagi sebut harga. Bab ini berkait rapat dengan point di atas iaitu berterus terang.

Sebab itu saya nyatakan, jika perlu periksa, periksa dahulu kenderaan itu. Ini tidak, dah bagi sebut harga lepas tu bila periksa rupanya benda lain yang rosak. Ketika pelanggan sedang mengira-ngira bajet, tiba-tiba dapat mesej dari anda menyatakan barang lain yang rosak. Kena tambah bajet.

Jika ini berlaku, anda sudah musnahkan kepercayaan pelanggan. Sikap professional anda akan dipersoalkan. Kompetensi mekanik anda akan dipersoalkan.

Untuk mengelakkan hal ini berlaku, berterus terang dari awal. Setelah kenderaan diperiksa dan anda tahu apa punca yang rosak barulah bagi sebut harga. Ketika sebut harga, jangan tinggalkan ayat ini:-

“Sebut harga yang diberikan boleh meningkat jika kita menemui komponen-komponen lain yang rosak ketika kerja membaikpulih dijalankan. Walau bagaimanapun, apa-apa kerja yang melibatkan penambahan kos kami akan meminta persetujuan Tuan terlebih dahulu”.

Versi Bahasa Inggeris :-

This quotation can go up due to wear & tear parts that we found during repair process has been worn out. Any additional parts or job that involves cost we will let you know first & ask for your approval”.

Dan jika pelanggan bersetuju, baru lah mulakan proses baik pulih. Nasihat saya, adalah lebih baik rakam perbualan anda dengan pelanggan yang melibatkan kos melalui SMS/Whatsapp/Telegram/E-Mail dan seangkatan dengannya. Sekadar cakap mulut ni bahaya.

5. Masa (Timing)

Bab ini sebenarnya sangat penting. Kerana tiada siapa yang mahu kenderaan mereka lama di bengkel. Oleh itu, anda sebagai pemilik bengkel perlu tahu barang apa yang perlu ditukar. Jika barang yang perlu ditukar itu tiada dan perlu ditempah, berapa lama harus menunggu.

Periksa juga “workload” bengkel anda. Selepas membuat semua penelitian ini, baru lah beritahu pelanggan yang kereta mereka boleh siap pada sekian-sekian tarikh.

Nasihat saya, jika kerja itu mengambil 4 hari, cakap dan minta dengan pelanggan 5 hari. Kerana apa ?

Macam-macam boleh berlaku ketika proses baik pulih. Jadi, jika ada sesuatu yang tidak diingini berlaku, anda masih ada ruang dan masa untuk menyelamatkan keadaan. Masih ada ruang untuk bernafas.

6. Pekerja (Staff)

Bab ini bersangkut paut dengan point ke-5 iaitu Masa.

Kenapa ? Kerana pemilik bengkel kebanyakannya cenderung untuk bekerja lebih masa. Saya tidak katakan ianya tidak bagus, namun jika terlalu kerap ianya akan menjejaskan prestasi pekerja anda.

Jam bekerja yang disyorkan adalah 9 jam termasuk 1 jam waktu rehat. 9 jam ini tiada siapa dapat pertikaikan. Jika staff anda pertikaikan, bolehlah iklankan jawatan kosong.

Anda sebagai pemilik juga hendaklah mengetahui/memahami kelebihan serta kelemahan pekerja anda. Jika anda faham, urusan pembahagian kerja akan menjadi lebih lancar dan operasi bengkel akan berjalan dengan teratur.

Contohnya, jika anda memberikan kerja merombak rawat enjin kepada mekanik yang tidak pakar dalam kerja ini, proses akan berjalan lebih lambat daripada biasa dan menjejaskan operasi bengkel.

Anda sebagai pemilik bengkel juga jangan takut untuk mencurahkan segala ilmu yang anda ada kepada pekerja. Ini akan memudahkan mereka mengawal operasi bengkel ketika ketiadaan anda.

Jangan takut. Saya faham ada yang takut untuk berkongsi ilmu kerana takut mereka lari. Tapi, ilmu itu milik Allah dan bukan milik anda. Mesti dikongsi.

Pekerja datang dan pergi. Terima hakikat itu. Jika tidak pergi ke bengkel lain atau buka bengkel sendiri mereka akan pergi ke Rahmatullah. Bukan sahaja mereka, anda, saya dan juga semua makhluk hidup.

7. Takut Dengan Pelanggan (Afraid Of Customer)

Fuhh, ni banyak berlaku. Disebabkan takut dengan pelanggan lah perkara pertama sampai keenam semuanya hilang. Bila terlalu takut ni, sifat sabar dah hilang.

Kerja nak marah je. Sambutan yang baik dah takde. Senyum pun kelat je. Cakap dah mula berbelit. Sebut harga yang diberi jadi tak betul. Pengurusan masa jadi berterabur. Dah sampai tahap ni, pekerja anda jadi mangsa kerja yang culas. Anda sibuk mendesak mereka. Seterusnya keharmonian suasana kerja itu terus hilang.

Kenapa boleh jadi macam ni ?

Sebab bila anda takut, apa yang pelanggan mahukan walaupun ianya tidak realistik anda akan cakap boleh, boleh dan boleh. Kerja rombak rawat enjin hantar pagi nak siap petang. Anda pun cakap boleh. Sudahnya anda yang susah. Kereta tak siap, pelanggan taknak bayar. Kena viral pulak tu.

Oleh itu, jangan sesekali takut dengan mereka. Beranikan diri untuk kata TIDAK ! Kalau tak boleh cakap tak boleh. Lihat sekeliling dan lihat kemampuan organisasi serta diri anda sendiri. Hormat itu mesti, takut jangan sekali. Tunjukkan sikap profesional anda, jika mereka ada akal mereka akan faham.

8. Tular (Viral)

Di zaman moden ini, sekecil-kecil perkara pun orang nak viralkan. Sukar nak dibendung sebenarnya. Alangkan doktor yang kerjanya menyelamatkan nyawa pun boleh diviral, apatah lagi kita dalam industri Automotif ni.

Jika anda sudah mengikut semua perkara-perkara diatas dan pelanggan masih lagi tidak berpuas hati kemudian memviralkan kedai anda. Sabar. Sebab itu saya letak Sabar di point pertama.

Kata kuncinya adalah sabar.

Jika anda sabar anda boleh berfikiran dengan rasional. Semak balik apa punca dari awal. Anda sambut pelanggan dengan senyuman ? Dengan hati yang ikhlas ? Kalau ya anda menang.

Anda berterus terang dengan mereka ? Dari ketika kenderaan datang sehingga habis ? Kalau ya anda menang.

Sebut harga anda dipersetujui oleh pelanggan ? Jika ya anda menang.

Kereta pelanggan dapat disiapkan pada masa yang dijanjikan ? Jika ya anda menang.

Tiada kesilapan yang dibuat oleh pekerja ketika proses baik pulih ? Jika ya anda menang.

Anda takut dengan pelanggan ini walaupun sudah diviralkan ? Boleh tenang jika bertentang mata ? Jika ya anda menang.

Apa yang perlu dibuat selepas itu ? Jika semua kriteria diatas dipenuhi, tiada sebab untuk mereka viralkan kedai anda atas sebab yang tidak munasabah.

Impak viral ni sangat dahsyat. Oleh sebab itu dalam Islam, Fitnah dosanya lebih besar daripada membunuh. Jadi, anda boleh ambil tindakan undang-undang terhadap individu tersebut untuk membersihkan nama anda.

Pelanggan tersebut mungkin akan malu dan tidak akan datang ke kedai anda lagi. Tapi jangan risau. Rezeki Allah yang bagi. Satu hilang sepuluh yang datang.

Bagaimana jika anda yang salah ?

Benda mudah. Jangan lari dari masalah. Anda buat masalah anda selesaikannya dengan cara diplomasi. Jika mekanik anda rosakkan komponen kenderaan pelanggan, terus terang pada pelanggan tentang situasi semasa dan tawarkan jalan penyelesaian. Bukannya diam seperti menunggu bom meletup.

Jadi Tuan-Tuan. Inilah sedikit sebanyak TIPS yang saya boleh kongsikan tentang masalah umum yang diterima pemilik bengkel. Harap dapat membantu rakan-rakan pemilik bengkel serta yang bercita-cita nak membuka bengkel sendiri.

Bidang ini mencabar. Sangat mencabar. Dugaan, rintangan, onak duri datang dari segenap sudut. Namun lihat sekeliling.

Kenderaan masih banyak di atas jalan malah makin bertambah setiap hari. Walaupun seseorang itu mempunyai Super Yacht sekalipun, beliau tetap memerlukan kereta untuk ke jeti.

Walaupun seseorang itu memiliki helikopter, beliau turut memerlukan kereta untuk membeli Slurpee di 7-Eleven. Kereta adalah keperluan. Keperluan pula menyediakan peluang perniagaan.

Jika anda rasa tak boleh pergi, semak balik dimana silap anda. Jika perkara-perkara di atas anda tidak boleh ikut, sedarlah anda hanya akan mensabotaj perniagaan sendiri.

Tags
Google ads
Back to top button