Buletin

SEKTOR AUTOMOTIF THAILAND PERLU 4 TAHUN SESUAIKAN DIRI DENGAN EV DARI CHINA

Industri automotif Thailand kini berada dalam tekanan besar disebabkan kehadiran kenderaan elektrik (EV) dari China yang mencetuskan perang harga menerusi insentif tarif sifar untuk import.

Walaupun persaingan ini semakin sengit, pengeluar komponen automotif dan pembuat kereta Jepun masih mempunyai masa untuk menyesuaikan diri.

Menurut pengeluar terbesar komponen automotif Thailand, Thai Summit Group, tempoh penyesuaian ini adalah sekitar empat hingga lapan tahun.

Pembekal komponen Thailand kini bergelut untuk mendapatkan tempahan daripada jenama China seperti BYD, yang lebih memilih komponen daripada pembekal di negara asal mereka.

Sementara itu, pelanggan lama seperti pembuat kereta Jepun pula sedang mengurangkan pengeluaran atau menutup kilang, seperti yang akan dilakukan oleh Honda Motor pada tahun depan.

Namun, Thai Summit Group berjaya mendapatkan kontrak dengan “kebanyakan” jenama China yang komited untuk menghasilkan kenderaan di Thailand, termasuk BYD dan Changan Automobile.

Menurut Naib Presiden Kanan Thai Summit, Chanapun Juangroongruangkit, mereka telah berjaya memanfaatkan hubungan sedia ada dengan OEM China melalui operasi di beberapa negara luar, termasuk China.

“Pengeluar peralatan asal (OEM) dari China mungkin akan membawa pembekal mereka sendiri ke Thailand, tetapi tidak pada model pertama. Orang ramai masih mempunyai masa sekitar empat hingga lapan tahun untuk membuat persiapan,” jelas Chanapun.

Chanapun juga menekankan bahawa syarikat automotif Thailand tidak boleh menunggu perlindungan kerajaan daripada persaingan asing.

Pengeluar China sudah mula membina kilang mereka dan memilih pembekal, jadi jika pembekal tempatan terlepas peluang untuk bekerjasama pada model pertama, mereka akan ketinggalan dalam persaingan untuk tempoh empat tahun berikutnya.

Walaupun pembekal Thailand masih boleh mengejar peluang dalam pasaran ini, Presiden Persatuan Pengilang Komponen Automotif Thailand, Sompol Tanadumrongsak, menyuarakan kebimbangan bahawa negara itu mungkin tidak mampu bersaing dengan China dalam jangka panjang.

Sebagai balasan kepada insentif kerajaan Thailand, pembuat kereta China dikehendaki menghasilkan jumlah unit yang sama seperti yang mereka import selepas kilang mereka siap.

Namun, ini juga akan menurunkan harga kenderaan di pasaran, sekali gus mengurangkan margin keuntungan bagi setiap model yang dikeluarkan.

Walaupun EV China mengancam sektor automotif Thailand, syarikat Jepun masih mempunyai peluang melalui permintaan yang kukuh terhadap motosikal dan kenderaan hibrid.

Pada tahun 2024, jualan kereta hibrid Jepun seperti Toyota dan Nissan meningkat sebanyak 66 peratus dalam tujuh bulan pertama, jauh lebih tinggi daripada pertumbuhan EV.

“Ini memberi lebih masa untuk anda bernafas ketika menjual kepada OEM Jepun,” kata Chanapun. Namun, beliau menegaskan bahawa persiapan untuk menghadapi persaingan daripada OEM China tidak boleh dilengah-lengahkan.

Thai Summit dijangka kekal sebagai syarikat keluarga dalam masa terdekat, walaupun terdapat percubaan untuk disenaraikan di bursa saham sebelum ini.

Syarikat itu lebih memilih untuk melabur di luar negara memandangkan pasaran Thailand yang lemah dan lebih mudah untuk menghasilkan produk di lokasi luar.

Secara keseluruhannya, tempoh penyesuaian empat tahun ini penting bagi pembekal tempatan untuk memperkuatkan kedudukan mereka dalam menghadapi persaingan sengit daripada pengeluar EV China yang semakin menguasai pasaran Thailand.

Google ads
Back to top button