JUALAN EV MEROSOT, PENGELUAR KERETA MINTA EU LONGGAR SASARAN PELEPASAN KARBON
Penurunan ketara dalam penjualan kereta elektrik (EV) di Eropah pada Ogos lalu telah mencetuskan kebimbangan dalam kalangan pengeluar kereta, yang kini meminta Kesatuan Eropah (EU) untuk melonggarkan sasaran pelepasan karbon.
Persatuan Pengeluar Automobil Eropah (ACEA) memberi amaran bahawa ahli-ahlinya mungkin berdepan denda berbilion euro kerana peralihan kepada pengeluaran EV tidak cukup pantas untuk memenuhi sasaran pelepasan EU.
Perdana Menteri Itali, Giorgia Meloni, menyelar dasar EU yang disifatkan sebagai “memusnahkan diri sendiri” berkenaan peralihan kepada pengeluaran elektrik, dan beliau berikrar untuk mendesak perubahan.
Jerman dan Republik Czech, dua pengeluar kereta terbesar di Eropah, turut menyuarakan permintaan yang sama agar peraturan tersebut dilonggarkan.
Pada Ogos lalu, pasaran automotif Eropah terus merosot dengan jumlah kereta yang dijual di EU menurun kepada 643,000 unit, iaitu hampir satu per enam daripada tahun sebelumnya.
Namun, penurunan dalam penjualan EV lebih mendadak, iaitu sebanyak 44 peratus berbanding Ogos 2023.
Pihak industri menyalahkan permintaan pengguna yang tidak meningkat seperti diharapkan, walaupun ada penganalisis menyatakan bahawa pengeluar kereta gagal melabur lebih awal dalam peralihan kepada EV dan salah jangka harga jualan.
Faktor utama yang memburukkan lagi keadaan adalah keputusan Jerman untuk menarik balik subsidi menarik bagi EV pada awal tahun ini, menyebabkan permintaan menurun pada ketika pasaran mula mencapai tahap penstabilan.
Penganalisis global di Jato Dynamics, Felipe Muñoz, menjelaskan bahawa data menunjukkan kemungkinan penurunan keseluruhan jualan kereta pada 2024 berbanding 2023.
Menurut ACEA, peraturan pelepasan EU tidak mengambil kira perubahan mendalam dalam iklim geopolitik dan ekonomi sejak beberapa tahun lalu, dengan pengeluar kereta Cina seperti BYD serta Geely terus memberi tekanan di pasaran Eropah.
Industri kereta Eropah berisiko menghadapi “pengurangan pengeluaran yang tidak perlu, kehilangan pekerjaan, dan kelemahan dalam rantaian bekalan” jika tiada tindakan segera diambil.